100 jaar Bauhaus in Tel Aviv

Bauhaus werd door studenten van de Bauhaus beweging naar Tel Aviv gebracht, maar er werden aanpassingen aangebracht om tegemoet te komen aan het warme Midden Oosten klimaat door minder glas te gebruiken om de hitte te minimaliseren en balkons op te nemen om de zeewind te vangen, aldus in artikel in Ynet.

Onder de Europese Joden die naar het door de Britten bestuurde Palestina vluchtten toen de nazi’s de macht namen, waren beoefenaars van de minimalistische architectuurbeweging Bauhaus, gesticht in Duitsland een eeuw geleden.

Tegenwoordig is Tel Aviv een toonaangevende repository van de modernistische stijl die dit jaar zijn 100ste jaar viert. Bauhaus en zijn variaties zijn prominent aanwezig in de 4000 gebouwen die deel uitmaken van de witte stad van Tel Aviv, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. De naam komt van de wit geschilderde gevels, die samen met de afgeronde balkons de Bauhaus-stijl belichamen.

De Bauhaus-designschool werd in april 1919 in Weimar, Duitsland, door Walter Gropius opgericht, precies tien jaar nadat Tel Aviv werd geboren als een klein kustdorpje op zandduinen bij de oude mediterrane haven van Jaffa.

Verboden door de nazi’s in 1933, maakt Bauhaus deel uit van de modernistische beweging die in de jaren twintig ontstond. Geen andere stad in de wereld heeft een grotere collectie Bauhaus gebouwen dan Tel Aviv.

UNESCO zegt dat het masterontwikkelingsplan het werk was van de Britse Sir Patrick Geddes, een toonaangevende modernist.

Shulamit Square, vlak bij de centrale Dizengoff-straat in Tel Aviv geldt als een mooi voorbeeld. Met zijn slanke, afgeronde gebouwen belichaamt de dit plein de manier waarop Bauhaus de stad vorm gaf met zijn ethos van het zoeken naar huizen voor alle sociale klassen. In tegenstelling tot hun voorgangers die bouwden voor het Duitse klimaat, moesten de architecten die zich in Tel Aviv vestigden hun werk aanpassen aan het plaatselijke klimaat. Ze gebruikten minder glas om de hitte te minimaliseren en voegden balkons toe om de zeewind te vangen.

Een ander voorbeeld is Dizengoff Square, een stadsoriëntatiepunt dat wordt gedomineerd door prominente Bauhaus-gebouwen, waaronder het smetteloze witte Hotel Cinema.

Lees hier het hele artikel.