“De ogen in de lucht”, de luchtverkeersleiding van Israëls luchtmacht

Foto IAF

Het zijn overwegend vrouwen die dienst doen bij de Air Traffic Control Division van de IAF, de Israelische luchtmacht.

“Voor piloten zijn hun missies het belangrijkste en we helpen hen om hun missies te voltooien,” vertelde 2e.-Lt. Rotem Levy aan The Jerusalem Post tijdens een recent bezoek aan de Hatzor Air Force Base in centraal Israël.

Met twee “Barak” (F-16-C / D) straaljager squadrons (de 101e en 105e squadrons), het 100e Squadron (“Tzofit”) en eenheden van de Air Defense Divisio, is het een van de meest actieve bases van de IAF .

“Op een normale dag kunnen we tussen de 40 en 50 straaljagers tegelijkertijd in de lucht hebben, en dat minstens drie keer per dag,” Sec.-Lt. Yuval Yanovsky vertelde de Post .

Er zijn ook dagelijkse oefeningen, zoals bijvoorbeeld een oefening waar soldaten leren over hoe om te gaan met granaatscherven die na een Iron Dome- onderschepping over de startbanen liggen verspreid.

“Iedereen weet dat de start- en landingsbanen het belangrijkste deel van de basis vormen, en daarom moeten we snel handelen om ze vrij te maken, zodat jets hun missies kunnen voortzetten,” zei ze. “Ik weet dat ik een belangrijke rol heb tijdens ee n oorlog: ” Ik moet ervoor zorgen dat de verkeerstoren blijft werken”.

De nu bijna 80 jaar oude luchtmachtbasis functioneert 24/7 en neemt deel aan aan verdediging, aanval, onderschepping en inlichtingenverzameling. Tijdens de nacht zijn er altijd minstens twee soldaten in de verkeersleiding toren aanwezig.

De soldaten moeten ook reguliere vluchten afhandelen en betrouwbare luchtfoto’s aan bemanningen leveren, terwijl ze zich ook voorbereiden op noodsituaties en de bemanningen volgen en bijwerken over bedreigingen en gevaren in de lucht.

“De luchtmacht gebruikt alles wat het heeft om zijn missie te voltooien, en deze soldaten vormen een centraal onderdeel hiervan; ze kunnen het complete beeld zien” verteld de commandant van de Northern Air Traffic Control Division van de IDF, Lt.-Col. A.. “Ze spelen een cruciale rol bij het bestrijden van de uitdagingen van Israëls vijanden.”

“We werken met onze meest geavanceerde systemen, die meest geavanceerde ter wereld, om onze missies te voltooien,” zei hij. “De luchtmacht en de afdeling Luchtverkeersleiding kunnen te allen tijde alle uitdagingen van onze vijanden aan. We werken om een ​​relevante luchtfoto te bieden om te allen tijde zo goed mogelijk voorbereid te zijn. ”

Daarnaast moeten ze ook voorbereid zijn op wat er op het terrein gebeurt.

“Ik heb het leven van anderen in handen – en soms is het gek om te denken aan de verantwoordelijkheid die we op onze jonge leeftijd hebben”, Sgt. Vertelde Gil Katzir.

Katzir bracht het afgelopen jaar half als soldaat in de toren door, een rol waarbij werken onder grote druk de norm is.

Slechts twee weken gelden was Katzir in de toren toen een burger verdwaalde in de basis en op een actieve landingsbaan reed terwijl een straaljager bezig was om op te stijgen. Slechts enkele seconden na het identificeren van de auto, moest Katzir de piloot opdracht geven onmiddellijk de start procedure af te breken, omdat “het bijna zeker zou zijn geweest” dat hij de auto zou hebben geraakt tijdens de start.

“Het was een zeer ernstig incident, als ik hem niet had kunnen stoppen, zouden er vier mensen zijn gestorven, ‘vertelde Katzir. “Het gevoel dat ik daarna had zal de rest van mijn leven bij me blijven.”

Omdat de basis ook de “dichtstbijzijnde luchtbasis bij de Gazastrook is, waren we het afgelopen jaar onderdeel van elke ronde van geweld,” vertelde Yanovsky, eraan toevoegend dat zelfs wanneer waarschuwingssirenes voor inkomende raketten afgaan, soldaten in de toren blijven, omdat vliegtuigen binnen enkele minuten de lucht moeten kunnen ingaan. “Er is altijd het conflict om naar de schuilkelder te gaan of door te gaan met ons werk.”

“Veel soldaten hebben ook gezinnen in het gebied, dus ze maken zich zorgen,” zei Yanovsky, uitleggend dat soldaten vanuit de toren kunnen zien dat de projectielen worden afgeschoten vanuit de door Hamas geleide kustenclave richting Israëlische gemeenschappen, evenals de Iron Dome interceptor-raketten die worden gelanceerd.

Levy vertelde de Post dat de gewelddadige ronde van gevechten in mei ‘uitdagend’ was voor haar en haar soldaten.

“Ik heb te maken gehad met raketten in het burgerleven, maar als soldaat in de IDF is het anders,” zei ze. “Het is ingewikkelder en ik heb zoveel verantwoordelijkheid over dingen die veel groter zijn dan ik alleen als individu.”

En met een Iron Dome-batterij die zich zo dicht bij de basis bevindt, is er altijd een risico voor de jets.

Yanovsky gaf een voorbeeld van wat er afgelopen mei gebeurde – toen Hamas en de Palestijnse islamitische Jihad in een periode van 48 uur bijna 700 raketten op Zuid-Israël schoten – een F-16 was bezig met de landing toen de sirene voor de inkomende raket afging en een Iron Dome-raket werd afgevuurd.

“We moesten de piloot waarschuwen om zijn landing af te breken,” zei ze.

Terwijl de IAF druk is geweest aan het zuidelijke front, is tegelijkertijd Hezbollah in het noorden een groeiende zorg; velen geloven dat als er een oorlog zou uitbreken, Israël tegelijkertijd op beide fronten zou moeten vechten.

In april zei de secretaris-generaal van Hezbollah, Hassan Nasrallah, dat hoewel Israël opschept over zijn raketafweersysteem, het de burgers van het land niet kan verdedigen tegen de dreiging van het raketarsenaal van Hezbollah.

Er wordt aangenomen dat Hezbollah meer dan 130.000 raketten en raketten heeft met verschillende reikwijdten en ladingen, naast enkele tientallen precisieraketten.

In een interview in juli met het aan Hezbollah gelieerde al-Manar TV, waarschuwde Nasrallah dat “de 70 kilometer lange Israëlische kust, beginnend bij Netanya en eindigend bij Ashdod, door de terreurgroepen kan worden bereikt.”

Nasrallah liet een kaart van Israël zien en wees op strategische doelen, waarvan hij zei dat Hezbollah deze kon raken, waaronder de luchthaven Ben-Gurion, wapendepots, petrochemische en waterontziltingsfabrieken, Tel Aviv en de haven van Ashdod.

Het doelwit zijn van barrages van raketten kan de IAF-operaties ernstig verstoren.

Vanwege de dreiging aan de noordgrens werd onlangs gemeld dat het Israëlische leger antiraket bescherming zal bieden aan 20 strategische locaties in het hele land, evenals het bouwen van extra versterkte vliegtuighangers.

Volgens een rapport in Jane’s Defense Weekly wil de IAF een niet-gespecificeerd aantal versterkte vliegtuighangars bouwen voor een bedrag van $ 10 miljoen op een oppervlakte van ongeveer 4.000 m².

Terwijl Lt.-Col. “A” toe gaf dat de uitdagingen door terroristische groeperingen in het Zuiden anders zijn dan die in het Noorden, zullen de soldaten in staat zijn om “op te staan tegen wat naar hen ook wordt gegooid”, vanwege de geavanceerde offensieve en verdedigingssystemen alsook hun constante training.

“We trainen onze soldaten om klaar te zijn voor de dreigingen die we in de toekomst zullen tegenkomen,” zei A. “Hoewel onze vijanden met de tijd beter worden, doen wij dat ook. We zijn altijd aan het leren en denken aan wat er zal komen. Op elk moment zijn we klaar. ”