Israëlische wetenschappers vinden een nieuwe manier om verspreiding kanker te voorspellen

Ter illustratie. Foto Gezondheidsnet

Israëlische wetenschappers hebben bij toeval een nieuwe manier ontdekt om de kans te voorspellen dat kankerpatiënten potentieel levensbedreigende secundaire tumoren ontwikkelen.

Een van de grootste zorgen van kankerpatiënten is dat zich na het verwijderen van hun primaire tumor secundaire tumoren zullen ontwikkelen. Dergelijke secundaire gezwellen – bekend als metastase – zijn verantwoordelijk voor 90 procent van de aan kanker gerelateerde sterfgevallen, maar het duurt normaal gesproken tot na de operatie voordat een pathologierapport patiënten een idee geeft van hun risiconiveau.

Prof. Daphne Weihs vertelde The Times of Israel dat haar biomedisch engineeringlaboratorium aan het Technion-Israel Institute of Technology heeft ontdekt hoe ze een speciale gel kan gebruiken om direct te beoordelen hoe waarschijnlijk het is dat een patiënt een secundaire tumor ontwikkelt.

‘Onze methode is sneller, nauwkeuriger en kwantitatiever dan pathologische resultaten’, zei ze.

Weihs zei dat haar methode ‘levensreddend’ zal blijken te zijn, omdat nauwkeurige informatie essentieel is om ervoor te zorgen dat patiënten correct worden gecontroleerd op hun risiconiveau, zodat nieuwe secundaire tumoren vroegtijdig worden opgepikt of worden voorkomen voordat ze de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Ze beweerde dat vergeleken met pathologierapporten, haar innovatie de kans verkleint dat patiënten wordt verteld dat ze veilig zijn voor secundaire tumoren wanneer dat niet het geval is.

Professor Daphne Weihs van de afdeling biomedische technologie van het Technion-Israel Institute of Technology. Foto Technion-Israel Institute of Technology

Weihs zei dat “zoals vaker voorkomt in de beste wetenschap” de methode onbedoeld werd ontdekt toen haar laboratorium een ​​polymere gel bereidde en er kankercellen op plaatste voor algemene observatie. “We hebben de interacties van agressieve cellen met hun omgeving bestudeerd en kwamen toen een onverwacht fenomeen tegen.”

Een student-onderzoeker merkte op dat de cellen fysiek in de gel duwden, wat ze afleidde van wat ze probeerde te observeren.

‘De student die dit zag, wist niet waar ze naar keek en zei:’ Sommige cellen doen iets raars en duwen. ‘ Ze vroeg: ‘Is dit interessant?’

Weihs realiseerde zich dat de kracht die de cellen op de gel uitoefenden dezelfde kracht was die de cellen zouden gebruiken om zich een weg door het lichaam te banen en kanker naar nieuwe gebieden te verspreiden.

Ze ontwikkelde manieren om de omvang van het duwen te meten en bouwde een model dat voorspelt hoe goed de cellen secundaire tumoren kunnen veroorzaken.

De methode is getest op monsters van alvleesklierkankerpatiënten die werden behandeld op de Rambam Health Care Campus in Haifa. Weihs heeft haar bevindingen vergeleken met pathologieverslagen voordie patiënten en hun medische follow-up.

“We beoordelen hoe ze zich op de gel gedragen, door een correlatie tussen mechanica en biologie van de cel, en maken op basis daarvan voorspellingen”, zei ze. “Onze meting laat zien hoeveel van de cellen duwen en hoe diep ze reiken. En hoe hoger de waarden, hoe agressiever de cellen zouden zijn. ‘

Cellen die weinig vooruitgang boeken op de gel, vormen normaal gesproken minder risico voor secundaire tumoren, terwijl degenen die hard duwen een hoger risico hebben, merkte Weihs op.

“We kunnen overal in de primaire tumor een monster nemen en de kans op uitzaaiing geven,” zei ze. “De volgende fase van ons onderzoek is dat we misschien meer te weten kunnen komen en kunnen voorspellen waar in het lichaam een ​​secundaire tumor zich waarschijnlijk zal ontwikkelen.

“Dit zou erg belangrijk zijn, want als je met grote zekerheid kunt zeggen waar uitzaaiingen kunnen plaatsvinden, kan het zelfs invasieve maatregelen rechtvaardigen om te controleren of er een secundaire tumor is,” voegde Weihs eraan toe. “Dit kan veel tijd besparen en tijd is cruciaal bij kankers, vooral de agressieve.”

Een op het onderzoek gebaseerd rapport is door vakgenoten beoordeeld en gepubliceerd in Annals of Biomedical Engineering.

Weihs verwacht dat de methode op tumoren van alle soorten kanker zal werken en heeft al studies uitgevoerd op drie andere soorten kanker, die door collega’s worden beoordeeld. Ze zei dat ze hoopt de gel en de methodologie naar voren te brengen voor klinische tests, met het oog op marketing.