Vanwege aanleg sneltram wordt het Rabin plein in Tel Aviv een bouwput

Overzicht van het Rabin plein met het stadhuis van Tel Aviv. Foto gemeente Tel Aviv

Volgende maand beginnen de werkzaamheden aan de Green Line voor de sneltram in Tel Aviv waardoor vanaf juni 2021 het Rabin plein een bouwput wordt. Veertig procent van het plein zal worden gebruikt voor de opslag van bouw- en constructieapparatuur. Onder het plein wordt een ondergronds station gebouwd.

Er komen twee ingangen naar het metrostation. De eerste ingang bevindt zich in het westen bij de ecologische vijver en de tweede in het oosten op de hoek van de Ibn Gbriol- en David Hamelekh-straat. Tijdens de werkzaamheden worden verschillende delen van de Ibn Gbriolstraat versmald.

De Green Line verbindt Rishon Lezion en Holon in het zuiden via Tel Aviv met Herzliya in het noorden. Ingenieursadviseurs Levy en Shtark Zilberstein, in samenwerking met Mansfeld Kehat Architects, zijn verantwoordelijk voor de planning, hoewel het bouwbedrijf voor het eigenlijke metrostation nog moet worden gekozen via een PPS-aanbesteding. De bouwkosten van het station bedragen 600 miljoen Shekel (150 miljoen euro).

Op basis van ervaringen uit het verleden met de Red Line is het redelijk om in te schatten dat het werk ongeveer vijf jaar zal duren. Het werk aan het Ofra Haza-station, bijvoorbeeld op de hoek van de straten Allenby en Yehuda Halevy, begon in 2015 en eindigde vorige maand. De bouw van het Carlebach station begon in 2016 en moet nog worden voltooid.

De gemeente Tel Aviv-Yafo is overeengekomen dat slechts de helft van het Rabin plein zal worden gebruikt voor de bouw, waarbij het noordelijke gedeelte tijdens de bouwwerkzaamheden open blijft voor openbaar gebruik.

De gemeente zegt in een persverklaring: “De gemeente bereidt zich momenteel voor op het plannen van de ontwikkeling tijdens de werkzaamheden en nadat de Green Line in gebruik zal worden genomen. Het tijdelijke landschap van het plein zal worden aangepast als openbare ruimte aan de behoeften van bewoners en de omgeving gedurende de periode van de werkzaamheden. Daarnaast blijft een substantieel aantal van de bestaande bomen behouden, evenals voetgangerspassages tussen de straten rond het plein.”

Het werk op het Rabin plein heeft niet alleen gevolgen voor voorbijgangers en bewoners van de omliggende wijk, maar ook voor de vele organisaties die bijeenkomsten, demonstraties en evenementen houden op het belangrijkste grote plein van de stad, variërend van politieke protesten, de boekenweek en natuurlijk de jaarlijkse herdenkingsbijeenkomst voor premier Yitzhak Rabin die in 1995 op het plein werd vermoord.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!