Israëlisch bedrijf monitort vermoeidheid chauffeurs (zelfs als ze een gezichtsmasker dragen)

Foto Eyesight

Eyesight Technologies, de Israëlische ontwikkelaar van een door kunstmatige intelligentie (AI) aangedreven hightech-oplossing om afleiding en slaperigheid van een bestuurder te detecteren, heeft nieuwe mogelijkheden aangekondigd om het bewustzijn van de bestuurder te bewaken: ook bij het dragen van een medisch gezichtsmasker herkend het technologisch snufje afleiding en slaperigheid.

Eyesight Technologies, gevestigd in Herzliya, zegt dat het zijn Driver Monitoring Solution (DMS) heeft aangepast om de veiligheid te kunnen garanderen van bestuurders die gezichtsmaskers dragen als gevolg van de coronavirus pandemie.

Het identificeren en voorkomen van afleiding en slaperigheid van de bestuurder, is vandaag de dag vooral belangrijk vanwege de extra uren die op de weg wordt doorgebracht door werknemers in vitale beroepsgroepenn, waaronder vrachtwagenchauffeurs, gemeentelijke werknemers, buschauffeurs en magazijnpersoneel, aldus de startup in een verklaring.

Hoewel bewakingssystemen van de bestuurder vaak geen afleiding en slaperigheid detecteren als een of meer gezichtskenmerken worden afgeschermd, zegt Eyesight Technologies dat de algoritmen voor de Driver Sense-oplossing nu zijn doorontwikkeld om tekenen van slechte concentratie te detecteren, terwijl ze een masker en een bril dragen.

“We hebben ons DMS getraind om te werken, ondanks de veranderingen in het gezicht die door het gezichtsmasker worden veroorzaakt, en dat stelt ons in staat om chauffeurs ook nu alert te houden”, aldus Krzypow.

“Zoals bij elk AI- of computervisie-systeem, kost het trainen van het model tijd en data. We moesten grote hoeveelheden gegevens verzamelen van bestuurders die verschillende gezichtsmaskers droegen in verschillende scenario’s, en zoals werd verwacht kon dit niet van de ene op de andere dag worden gedaan.”

In november kondigde Eyesight Technologies aan dat een bekende Amerikaanse autofabrikant hun oplossing zou integreren in twee nieuwe automodellen die in 2021 met de productie zouden beginnen. De waarde van de deal wordt geschat op 15 miljoen dollar.

Het bedrijf kondigde eerder een samenwerking aan met een beursgenoteerde Chinese Tier 1-fabrikant van originele apparatuur (OEM) om Driver Sense naar autofabrikanten in de enorme Chinese automarkt te brengen.

De EU heeft ook een verordening aangenomen die vereist dat alle nieuwe auto’s die vanaf medio 2022 de EU-markt binnenkomen, moeten zijn uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen, waaronder afleiding- en slaperigheids-waarschuwingssystemen.

Advertentie (4)