Is constipatie een vroeg teken van Parkinson?

Ter illustratie. Screenshot YouTube

Onderzoekers van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en de Goethe Universiteit in Frankfurt hebben de hypothese geopperd dat constipatie een niet-motorisch symptoom van de ziekte van Parkinson kan zijn.

Dat is belangrijk omdat er momenteel geen therapieën zijn die de progressie van de ziekte van Parkinson kunnen stoppen. Als het echter vroeg genoeg wordt gediagnosticeerd, hopen wetenschappers dat bepaalde therapieën die later in de ziekte niet succesvol zijn gebleken, in eerdere stadia wel kunnen werken.

Bij Parkinson gaat het om de opbouw van minuscule afzettingen van eiwitafval in hersencellen die Lewy-lichaampjes worden genoemd (genoemd naar Dr. Friedrich Lewy die ze voor het eerst ontdekte in 1912). Opbouw van Lewy-lichaampjes lijkt verband te houden met specifieke niet-motorische symptomen van Parkinson, waaronder angst, slaapstoornissen en het verlies van reukvermogen.

Wetenschappers veronderstellen nu dat Lewy-lichaampjes enkele hersencellen doden die het gezonde functioneren van verschillende delen van het lichaam regelen, inclusief het maagdarmkanaal.

Omdat Lewy-lichaampjes klinisch ontoegankelijk zijn en niet rechtstreeks in de hersenen kunnen worden bestudeerd, moesten wetenschappers zoeken naar gerelateerde symptomen, zoals obstipatie. Lewy-lichaampjes kunnen vele jaren in de hersenen op de loer liggen voordat de diagnose wordt gesteld.

Het team van de Hebreeuwse universiteit, geleid door prof. Joshua Goldberg van de afdeling Medische Neurobiologie, bracht een eiwit genaamd alfa-synucleïne tot overexpressie in de hersencellen van laboratoriummuizen. Alfa-synucleïne regelt de gastro-intestinale motiliteit; het is ook het hoofdbestanddeel van Lewy-lichaampjes.

Het resultaat was dat de overexpressie van het eiwit ervoor zorgde dat de hersencellen van de muizen krimpen en hun elektrische activiteit vertraagde, wat de fysiologische eigenschappen die tot constipatie leidden direct beïnvloedde. De onderzoekers concludeerden dat het waarschijnlijk is dat dit ook het proces is dat plaatsvindt bij mensen in de vroege stadia van de ziekte van Parkinson.

“Voor zover we weten, is dit de eerste keer dat iemand een causale reeks gebeurtenissen heeft beschreven die verband houdt tussen de invloed van alfa-synucleïne-eiwit op hersencellen en de vroege symptomen waarvan we al lang weten dat ze ouder zijn dan deze ziekte,” zegt Goldberg tegen ISRAEL21C.

Hoewel het onderzoek nog steeds hypothetisch is voor mensen, is Goldberg enthousiast.

De resultaten zijn vorige week gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances .