Israelische onderzoekers maakten een functionerende kopie van de hersenstructuur van een patiënt op een chip

Wetenschappers kunnen nog geen levend exemplaar van je brein maken. Maar onderzoekers van de Ben-Gurion universiteit van Israël en het Cedars-Sinai Medisch Centrum in Los Angeles hebben iets bijna zo verbazingwekkend gedaan: op een chip hebben ze de bloed-hersenbarrière van patiënten gekopieerd met behulp van de eigen cellen van het individu. De BBB-chip functioneert zoals bij de patiënt, aldus Israel21C.

Hun prestatie – gedetailleerd beschreven in een studie gepubliceerd in het tijdschrift Cell Stem Cell – biedt een nieuwe manier om hersenaandoeningen te bestuderen en mogelijk te voorspellen welke medicijnen het beste werken voor elke patiënt.

De blood-brain barrier (BBB) fungeert als een poortwachter door het blokkeren van toxines en andere vreemde stoffen in de bloedbaan die de hersenen binnendringen. De BBB kan echter ook voorkomen dat potentieel therapeutische geneesmiddelen de hersenen bereiken.

Ze plaatsten verschillende soorten cellen in microfluïdische chips die de omgeving nabootsen waarin cellen met elkaar en met bloed interageren. De levende cellen vormden functionerende BBB’s die de toegang tot bepaalde medicijnen blokkeerden. Het was veelbetekenend, dat toen de BBB-chip werd afgeleid van cellen van patiënten met het Allan-Herndon-Dudley-syndroom of de ziekte van Huntington, de barrière niet op dezelfde manier functioneerde als bij patiënten met deze ziekten.

Lees hier meer informatie