Wat schrijven de Hebreeuwse weekendkranten in Israël vandaag?

Politie in Bnei Brak. Screensjot YouTube

De rem gaat op Bnei Brak: Na dagen van getreuzel en dreigen en berichten over politieke overwegingen die de gezondheidsoverwegingen overheersten, is de ultraorthodoxe stad Bnei Brak afgesloten van de rest van Israël.

  • Bnei Brak niet verlaten: tientallen controleposten opgesteld”, luidt een kop in Ynet.
  • “Grenspolitie sluit Bnei Brak af”, luidt een kop van Channel 12, waarin staat dat de politie iedereen controleert die probeert binnen te komen om er zeker van te zijn dat ze daar daadwerkelijk wonen.
  • Publiek omroep KAN radio meldt dat alleen diegenen met speciale toestemming mogen vertrekken, terwijl alleen voedsel, medicijnen en enkele andere benodigdheden worden toegelaten.
  • “We sturen honderden politieagenten, we maken controleposten, patrouilles zowel in uniform als undercover om ervoor te zorgen dat de afsluiting blijft “, vertelt een hoge politiefunctionaris aan de nieuwssite, eraan toevoegend dat ze gezond verstand gebruiken bij het overwegen van speciale gevallen en samenwerken met lokale autoriteiten. Maar “de algemene regel is dat Bnei Brak een gesloten zone is.”
  • Ook worden er blijkbaar genoeg journalisten binnengelaten. De ultraorthodoxe verslaggever Yanki Farber van de nieuwssite Bahdrei Haderim tweets foto’s van hem met andere verslaggevers die hun werk direct onder zijn appartement doen.

Niet iedereen heeft zo’n fijne tijd. Een andere inwoner van Bnei Brak plaatst op Twitter een video van een nieuwsfotograaf die naar hem toe loopt en schijnbaar hoest en spuugt.

Ontsnappen uit Bnei Brak: Yedioth Ahronoth heeft de kop “Saving Bnei Brak”, en wijst op de hoge graad van besmetting in de ultraorthodoxe stad, waar het hoofd van het Maccabi ziekenfonds donderdag zei dat naar zijn schatting 38 procent van de bevolking daar, 75.000 mensen, mogelijk het virus bij zich dragen.

  • De krant merkt op dat een groot deel van de operatie niet alleen de stad zal afsluiten, maar ook degenen die geacht worden in quarantaine te zijn of die ziek zijn, zal verwijderen en naar speciale hotels of andere faciliteiten worden overgebracht waar ze in de gaten kunnen worden gehouden. Het probleem is dat mensen volgens ambtenaren niet getest willen worden.
  • ‘Mensen willen niet in quarantaine gaan’, zegt een arts die in de stad werkt. ‘Ze zijn bang voor het niveau van koosjer toezicht in quarantaine en ze zijn bang om hun families te verlaten. Ze begrijpen waarom het belangrijk is om getest te worden, maar ze zijn bang voor isolatie. Zelfs de oudere mensen willen niet weggaan en willen thuis blijven, vooral voor het Pesach feest. ”
  • Een hoge politiefunctionaris vertelt Army Radio dat “de bewoners de komende uren een hoge aanwezigheid zullen zien van politie en soldaten, die mensen naar quarantaine zullen brengen. In dergelijke gevallen mogen we redelijk geweld gebruiken. ”
  • Channel 12 nieuws meldt dat strijdkrachten “de bevoegdheid hebben om geweld te gebruiken tegen iedereen die weigert zich aan de beperkingen te houden of zich te verspreiden uit gebieden waar beweging verboden is”, en merkt op dat er een geschiedenis is van bewoners die met de politie vochten sinds de coronavirus beperkingen van kracht werden .

Belegeringsmentaliteit: Ondanks de claim van coördinatie met de lokale autoriteiten, vertelt de vice-burgemeester van Bnei Brak, Gedalyahu Ben Shimon, de media dat het cordon een “doods-sluiting voor ouderen” is.

  • “In tegenstelling tot een sluiting waarbij het leger de volledige verantwoordelijkheid neemt voor honderdduizenden inwoners en voedsel en medicijnen verdeelt, hebben ze hier het halve werk gedaan en verhogen ze het risico op infectie en kunnen ze mensenlevens kosten. Ik eis dat ze een andere manier bedenken, ‘zei hij, geciteerd door Channel 13, en merkt op dat evenveel mensen nu gedwongen worden tot nog minder supermarkten.
  • Jacob Magid van ToI meldt dat er op zondag tenminste hulp zal zijn voor ouderen, omdat de militairen het plan hebben om 4.500 oudere inwoners van de stad in speciale quarantainevoorzieningen elders in Israël te plaatsen om hen te beschermen.
  • Hij merkt op dat de hotels worden uitgerust om in de behoeften van de toekomstige bewoners te voorzien.
  • Anderen zijn ook kritisch over de sluiting. Radio Kol Hai producer Bezalel Kahn schrijft op Twitter: “Ok, er is een afsluiting op Bnei brak, maar waarom hebben de politie en soldaten wapens nodig? Helemaal overbodig. ‘
  • Haaretz’s Josh Breiner is ook kritisch: “De afsluiting op Bnei Brak is belangrijk, maar de regels en bevoegdheden die de politie krijgt, zijn te veel. Ze kunnen bijvoorbeeld geweld gebruiken tegen iedereen die hen geen documenten of enige kennis over de handhaving van de regels laat zien. Elk papier, elk document, zelfs zonder enig verband met identificatie. Mijn advies: film elke ontmoeting met een agent. ‘

Bnei out Brak in: Walla nieuws meldt dat zelfs voordat de cavalerie binnenreed, de meeste mensen in Bnei Brak al de instructies volgden, en merkt op dat het bijzonder moeilijk is gezien de beruchte kleine appartementen en grote families van Bnei Brak.

  • Vanuit de ramen van huizen hoort men spelende kinderen en tussen hen ook moeders die zich op het Pesach feest proberen voor te bereiden. Ze zijn niet schuldig. De drukte is een van de visitekaartjes van de ultraorthodoxe gemeenschap, vooral in Bnei Brak, en gezinnen met veel kinderen worden nu gedwongen om met een nieuwe realiteit om te gaan. ‘
  • In een opvallend redactioneel artikel, ontworpen als een brief aan de ouders van de schrijver, schreven de redacteuren van Kikar Hashabbat de ernst van de ziekte in grimmige termen neer en waarom ze het Pesach feest niet samen kunnen vieren.
  • ‘Je hebt me verteld, pap, dat er rabbijnen zijn die samenkomen toestaan. Ik ken zulke rabbijnen niet, en er is niemand ter wereld die de situatie begrijpt en het risico zou nemen. Er zijn maar twee soorten mensen in de wereld. Degenen die het begrijpen, en degenen die, de hemel vergeeft hen, alleen begrijpen wanneer het te laat is. ‘
  • Een rapport in Bhadrei Haredim merkt op dat de stad zelf een interne hiërarchie heeft gecreëerd en zichzelf heeft afgesloten voor degenen die verbonden zijn met de Beit Hillel-studiezaal, de grootste in de stad, waar wordt aangenomen dat er een grote uitbraak van de ziekte is.
  • “Overal in de stad waar ze liefdadigheid voor Pesach uitdelen of in een rij voor eieren bij lokale winkels staan, is de vraag of iemand van Beit Hillel komt. Als iemand ja antwoordt, wordt hen verteld dat ze moeten vertrekken, zodat ze niet iedereen besmetten ‘, meldt de krant.
  • Het voegt eraan toe dat velen vragen waarom de autoriteiten al hun gewicht “op een stad van Thora en het Hassidisme” leggen, terwijl ze zich alleen zouden moeten concentreren op de mensen van Beit Hillel.

Sympathie voor de heiligen: In Israël Hayom spreekt de Ashkenazische Opperrabbijn Rabbi David Lau over een overdaad aan begrip voor degenen die weigeren regels na te leven om samen te bidden, door te zeggen dat dat hetzelfde is als hen zuurstof te onthouden, maar hij censureert ook de regel brekers van de regels voor het maken van problemen voor iedereen.

  • “Al deze energie had beter kunnen worden besteed aan het helpen van anderen en het verbinden van mensen, nu zijn ze druk bezig met het vinden van randgroepen die de regels overtreden, hun omgeving besmetten en een slechte naam geven aan degenen die op hen lijken”, schrijft hij.
  • Channel 12’s Yair Cherki vraagt ​​ook om al het geklets over de ultraorthodoxen te stoppen: “De uitstorting van haat is gevaarlijker dan het virus zelf”, schrijft hij.
  • Op de blogsite van ToI pleit Haredi-schoolhoofd Menachem Bombach voor beleefdheid en begrip, waarbij hij toegeeft dat sommige gemeenschappen ten onrechte de regels negeerden, maar ze leren wel.
  • Rabbi Chaim Kanievsky, beschouwd als een van de belangrijkste rabbijnen ter wereld, die aanvankelijk oordeelde dat het niet nodig was om zich aan de regels te houden, verontschuldigt zich nu door te zeggen dat hij verkeerd was geïnformeerd. ‘Als hem alle feiten en cijfers waren voorgelegd, inclusief begrip van hoe besmettelijk en dodelijk deze ziekte is, zou hij de scholen en synagogen nooit open hebben kunnen houden.’
  • En een aantal Twitter-gebruikers wijst erop dat de ultraorthodoxen verre van de enigen zijn die de regels overtreden, met scènes van mensen die eropuit trekken of hun kinderen boodschappen laten doen in Tel Aviv, Ramat Gan en andere gebieden.

Te laat voor de ‘niet-partij’: Sam Sokol van ToI bekijkt waarom het zo lang duurde voordat de ultraorthodoxe gemeenschap de ernst van de regels inzag, en vindt een complex web van redenen, van niet-geïnformeerde rabbijnen tot diepgewortelde overtuigingen .

  • Een orthodoxe psychiater die leden van de ultraorthodoxe gemeenschap van Jeruzalem behandelt, vertelde hem dat het probleem de traditie was van de gemeenschap om dingen door de lens van religieuze vervolging te zien, zoals de nazi’s die het gebruik van teffilin verbieden, met de overtuiging dat het in die tijd was dat het volhouden van iemands waarden belangrijker dan ooit zijn.
  • Precies waar we goed in waren en wat ons werd geleerd was rechtvaardig, is nu een probleem en brengt ons in de problemen’, zegt hij.
  • In Haaretz noemt Anshel Pfeffer het virus ‘de grootste uitdaging voor het ultraorthodox-joodse leven sinds de Holocaust’.
  • Hij schrijft dat ze bijzonder zichtbaar zijn vanwege ‘Hun diepe overtuiging dat ze niets kunnen leren. Er is niets nieuws onder de zon. Dat ze altijd hier waren, Torah leerden en ondanks alles overleefden. Vertel ze dus niet over COVID-19 en artsen. Ze hebben het beste medicijn, dat de wetenschap nooit kan verbeteren. Ze noemen het Torah magna u’matlza – Torah beschermt en redt. Maar het is geen Thora, het is het geloof in continuïteit. ‘
  • In JTA schrijft Ben Sales dat het gebrek aan actie van de Israëlische rabbijnse autoriteiten het gebrek aan actie van de autoriteiten in de VS weerspiegelde, waar ook de mensen samenkwamen voor Poerim, waardoor het virus in de Joodse gemeenschappen daar welig tierde.
  • “Poerim kwam tijdens de uitbraak op een heel slecht moment”, vertelt Eili Klein, een professor in de spoedeisende geneeskunde aan de Johns Hopkins Medical School in Baltimore, hem. “Het virus begon zich net in de gemeenschap te verspreiden, waardoor mensen in de directe omgeving het kleine aantal geïnfecteerde mensen mogelijk hebben toegestaan ​​het op grotere schaal te verspreiden dan anders het geval zou zijn.”
  • Maar hij zegt dat het de orthodoxen waarschijnlijk hoe dan ook hard zou hebben getroffen: “Tussen gemeenschappelijke lunches op zaterdag, reguliere religieuze diensten, rouwrituelen, wat internationale reizen en grote gezinnen, er was potentieel voor dat dit zich sneller zou verspreiden in deze gemeenschap, ongeacht Poerim. ‘

De minister heeft geen kleren aan: het lijkt er nu op dat de man, aan het hoofd van Israëls reactie op de coronaviruscrisis, de minister van Volksgezondheid Yaakov Litzman, die zelf ultraorthodox is, mogelijk ook de regels heeft overtreden.

  • Volgens Channel 12, onder verwijzing naar verschillende getuigen, bad Litzman minder dan een week geleden, voordat hij positief testte op het virus in een gemeenschappelijke huis bijeenkomst.
  • Litzman weigerde blijkbaar ook zijn temperatuur te laten meten in de studio van het kanaal, en Channel 13 meldt dat hij bij de Knesset ook weigerde, ondanks zijn eigen regels die dit vereisten.
  • Litzman ontkent de beweringen van het groepsgebed en Walla-nieuwsberichten waaraan hij heeft meegewerkt om zijn telefoon te laten volgen voor een epidemiologisch onderzoek, hoewel de resultaten (die zouden onthullen of hij liegt of niet) nog niet openbaar zijn gemaakt.
  • Een bron vertelt de site dat er geen doofpot is, alleen een normale vertraging omdat het onderzoek pas laat op donderdagavond werd uitgevoerd. “Er is geen reden waarom de resultaten van de sonde aan het einde niet worden gepubliceerd, zoals elke andere burger die positief wordt bevonden.”
  • De nieuwssite van Calcalist meldt dat 38.000 artsen en gezondheidswerkers een petitie hebben ondertekend waarin wordt opgeroepen tot ontslag van Litzman. De site meldt dat sommige artsen in ziekenhuizen aan de frontlinie van de strijd tegen het coronavirus hebben gedreigd te stoppen als hij niet wordt ontslagen.
  • “Wanneer de minister zelf instructies overtreedt, hebben ze geen geldigheid meer – moreel of juridisch gesproken – in de ogen van het publiek”, zegt de Bewaak voor Kwaliteitsregering waakhond in ToI.
  • Yehuda Shlezinger in Israël Hayom zet zich af tegen degenen die oproepen om Litzman te ontslaan, of hem bekritiseren, en schrijft het allemaal tegen het anti-Haredi-sentiment: “Vertel de absolute waarheid – is de kritiek op Litzman niet bijzonder giftig vanwege zijn Jiddisch, zijn baard en zijn kleding? De kritiek op hem geeft iets aan over het gevoel van het publiek over alles wat er in Bnei Brak gebeurt. Het gevoel bestaat dat het de bewoners van de stad zelf niet aangaat. Het discours over Bnei Brak stinkt naar vooroordelen. ‘

Advertentie (4)