Israëlische technologie bestrijdt dreiging van drones op luchthavens

Een Drone Dome-batterij. Foto met dank aan Rafael Advanced Defense Systems

Langzaam komen luchthavens overal ter wereld weer tot leven, maar ondanks dat het vliegverkeer nog lang niet op het niveau is van voor de coronavirus pandemie, zullen luchthavens rekening moeten houden met de dreiging van ongenode gasten in de vorm van drones.

De laatste keer dat een incident op grote schaal werd gemeld, was op 3 februari, ongeveer een maand voordat de pandemie vliegtuigen aan de grond zette, sloot de internationale luchthaven van Madrid die dag twee uur vanwege drones die in het luchtruim waren waargenomen, meldt ISRAEL21C.

In de afgelopen twee jaar heeft ongeautoriseerde drone-activiteit de luchthavens Gatwick en Heathrow in Engeland en internationale luchthavens in Dubai, Dublin, Singapore en Newark (New Jersey) gesloten.

Deze incidenten nemen toe, ook al is het illegaal om met een drone op meer dan op meer dan 120 meter hoogte, in een begrenst luchtruim of binnen een kilometer van een luchthaven te vliegen.

Daarom is er veel vraag naar technologieën om deze onbemande luchtvaartuigen te detecteren en uit te schakelen.

Net als vogels kunnen drones die vaak maar een paar kilo wegen – en vaak te klein zijn om door de traditionele radar te worden gedetecteerd – vliegtuigen ernstig beschadigen.

Daarom moeten luchthavens altijd op hun hoede zijn voor drones om dure shutdowns met daarbij gepaard gaande annuleringen van vluchten, of erger, te voorkomen.

Hier een aantal Israëlische oplossingen voor een gevaarlijk probleem waarmee luchthavens over de hele wereld te maken hebben.

Drone Guard van ELTA Systems (IAI)

ELTA is in 2016 begonnen met de ontwikkeling van Drone Guard voor militair en civiel gebruik. Sinds 2017 zijn er honderden verkocht, maar Sarig Lev, business development manager voor drones en anti-drone-oplossingen bij ELTA Systems, een dochteronderneming van Israel Aerospace Industries legt uit dat de ontwikkeling altijd in ontwikkeling is.

“De dronebusiness is als smartphones – er zijn altijd nieuwe modellen en nieuwe bedreigingen, en we moeten ons aanpassen”, zegt Lev. “De verscheidenheid aan drones en de gemakkelijke bereikbaarheid neemt over de hele wereld toe.”

Drone Guard heeft bescherming geboden bij evenementen zoals de G20-top in Buenos Aires in 2018. Het systeem is met succes getest tijdens een NAVO-oefening op zee in Portugal en op internationale luchthavens in Europa, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië.

Lev zegt dat het meest kritische onderdeel in Drone Guard 3D X-band radar is die alle soorten drones detecteert en volgt zonder de radarsystemen van luchthavens te verstoren.

“Hij ziet alle beweging in de lucht en onderscheidt bijvoorbeeld drones van vogels.”

Het meerlagige systeem bevat ook communicatie-intelligentie om mee te “luisteren” naar de communicatie tussen de operator en de drone; een elektro-optische / infraroodcamera om de drone te visualiseren en te classificeren; en een stoorzender die de drone neutraliseert of overneemt en hem naar een aangewezen veilige plek stuurt.

De nieuwste mogelijkheid is het lanceren van een onderscheppingsdrone vanaf een dockingstation.

Het modulaire, verplaatsbare systeem kan voor elke klant op maat worden gemaakt – bijvoorbeeld verkleind om in een rugzak te passen of vergroot om een ​​langeafstandsradar voor grote luchthavens te bieden. Een command-and-control unit beheert het systeem.

Drone Dome van Rafael Advanced Defense Systems

Drone Dome van Rafael Systems, maker van het Israëlische anti-raket systeem Iron Dome, is ontworpen om te opereren in zeer drukke civiele of militaire luchtruimten.

Het systeem maakt gebruik van elektro-optica, radar en signaalintelligentie om het doelwit te identificeren, waarschuwingen te verzenden en de drone op een gecontroleerde manier neer te halen. Hetzij door de radiofrequentie signalen te blokkeren, hetzij door deze te vernietigen met een gefocusseerde laserstraal.

Het gebruik van een specifieke stoorzender-bandbreedte en een geavanceerde directionele antenne, zorgt ervoor dat de Drone Dome niet interfereert met vliegtuigen in het luchtruim. Het modulaire systeem kan stationair of mobiel worden opgesteld, op maat van elke klant.

Hoewel algemeen werd gemeld dat de door het Britse leger gekochte Drone Dome-systemen hebben bijgedragen aan het beëindigen van de Gatwick-crisis in december 2018 – die de luchthaven 36 uur lang lamlegde en meer dan 100.000 reizigers liet stranden – waren de Israëlische systemen in feite nog niet geleverd en een andere oplossing werd gevonden.

Convexum

Luchthavens behoren tot de gevarieerde internationale klanten van Convexum, opgericht in 2015 door voormalige leden van de gerenommeerde 8200 signal intelligence-eenheid van de IDF.

Gezien de expertise van de oprichters is het niet verwonderlijk dat Convexum cyberbeveiligingstechnieken gebruikt om dronebedreigingen binnen een straal van 1,5 kilometer (bijna een mijl) te beperken.

Zodra een verdachte drone wordt gedetecteerd met behulp van radiofrequentiesensoren, maakt een technologie genaamd protocolmanipulatie (spoofing) het mogelijk dat de UAV automatisch of handmatig wordt overgenomen.

Convexum beweert de enige oplossing op de markt te zijn die zelfs kan detecteren wanneer een ongeautoriseerde UAV wordt ingeschakeld binnen de beschermde perimeter en kan voorkomen dat deze opstijgt.

De technologie is momenteel effectief tegen ongeveer 80 procent van de consumentendrones, waaronder negen van de tien topmodellen – “met meer toegevoegd in elke versie”, aldus het bedrijf.

In februari kocht het Israëlische cyberinlichtingen- en surveillancebedrijf NSO Convexum voor 60 miljoen dollar.

EnforceAir door D-Fend Solutions

De groeiende dreiging van drones treft niet alleen luchthavens. In september 2019 gebruikten Houthi-rebellen uit Jemen drones om twee belangrijke olie-installaties in Saoedi-Arabië aan te vallen, waardoor faciliteiten werden beschadigd en de olieproductie van het land met ongeveer de helft werd verminderd – ongeveer 5% van de wereldwijde olieproductie.

D-Fend Solutions, opgericht in 2017 en met het hoofdkantoor in Ra’anana (Israel), heeft vestigingen over de hele wereld.

Zijn vlaggenschipaanbod, EnforceAir, beschikt over radiofrequentie- (RF) en cyberovername-technologie om automatisch en passief ongeautoriseerde drones te detecteren, lokaliseren en identificeren, de controle over te nemen en ze veilig te laten landen in een vooraf gedefinieerde veilige zone.

“In de counter-drone-ruimte is de overnamebenadering uniek omdat ze de continuïteit kan behouden en geautoriseerde drones hun functies kunnen blijven uitoefenen”, aldus Zohar Halachmi, voorzitter en CEO van D-Fend Solutions.

“Het is van cruciaal belang voor onze klanten in gevoelige omgevingen dat onze oplossing de communicatie, het transport, de bedrijfsfuncties of het dagelijks leven niet verstoort of bijkomende schade veroorzaakt. En met geautoriseerde drones die een belangrijke rol spelen in de huidige cybersamenleving, ‘vriend of vijand?’ differentiatie tussen malafide en geautoriseerde drones is ook belangrijk.”

Met honderden implementaties op vier continenten, is EnforceAir geïmplementeerd door tientallen militaire, binnenlandse veiligheids- en wetshandhavingseenheden en -agentschappen, evenals eerstehulpverleners, luchthavens, grenspatrouilles, VIP-uitvoerende bescherming en maritieme organisaties.

De Amerikaanse Defense Innovation Unit – die de acceptatie van commerciële technologie voor nationale veiligheid voor klanten van het ministerie van Defensie versnelt – koos EnforceAir als het radiofrequente radiofrequentiesysteem voor een door de overheid gesponsorde counter-drone-oplossing.

“We zijn er trots op een uniek en essentieel onderdeel te zijn van een missiekritieke oplossing die Amerikaanse bezittingen, troepen en burgers beschermt”, aldus Halachmi.

Naast oplossingen van eigen bodem in Israël, kun je ook Israëlische componenten vinden die contra-dronesystemen van andere bedrijven aandrijven.

De geavanceerde radar van RADA Electronic Industries in Netanya bevindt zich bijvoorbeeld in het X-MADIS-contra-dronesysteem dat is gemaakt door het Amerikaanse Ascent Vision Technologies voor toepassingen zoals luchthavenbescherming.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)