Heel Israël aan de Mecca-Cola


Dat is althans de hoop van de fabrikant, maar voorlopig is de frisdrank alleen in Israëlisch-Arabische winkels te koop en zijn de blikjes en PET-flessen nog niet in joodse supermarkten verkrijgbaar.

De fabrikant, de Tunesische zakenman Tawfik Mathlouthi, heeft
Israëlisch-Arabische winkels bereid gevonden het drankje in het
assortiment op te nemen. Maar Mecca-Cola is nog lang niet overal
verkrijgbaar en bevindt zich, te oordelen naar de geringe vraag, nog
helemaal niet in het bewustzijn van de klanten.

De lancering van de frisdrank gaat gepaard met een riante
advertentiecampagne in Arabische kranten, billboards en radiostations.
Een ander belangrijk element waarmee de fabrikant de Mecca-Cola tot een
succes denkt te kunnen maken is de prijs, die 15% lager ligt dan Coca
Cola en Pepsi. Mecca-Cola zal ook in een light-versie te koop zijn.

Om de naamsbekendheid van Mecca-Cola onder Palestijnen te vergroten
heeft Mathlouthi de distributie van twintigduizend voedsel- en
hulppakketten onder Palestijnse kinderen aangekondigd op 18 augustus.

Mathlouthi is enkele jaren geleden begonnen met Mecca-Cola om munt te
slaan uit de vijandige houding die onder veel Arabieren bestaat t.o.v.
Amerikaanse produkten. De marketing campagne in Israël is erop gericht
mensen bewust te maken van de herkomst van het produkt en zeker ook van
de besteding van de opbrengst ervan. Bij de lancering van de Arabische
cola kondigde Mathlouthi aan dat 10 procent van de verkoopopbrengsten
ten goede zullen komen aan humanitaire hulp voor de Palestijnen.

Mathlouthi sprak de hoop uit dat Mecca-Cola op termijn ook in joodse
winkels en supermarkten te koop zal zijn, zodat Israëli’s die tegen het
regeringsbeleid ten aanzien van de Palestijnen zijn, daarmee hun
ongenoegen kunnen tonen.
De Israëlische regering neemt geen maatregelen om de import van Mecca-Cola tegen te gaan.

De Israëlische bottelaars van de grote merken Coca Cola en Pepsi zeggen
zich geen zorgen te maken over de nieuwe frisdrank, zolang die nog geen
meetbaar marktaandeel bezit, maar geven wel aan enigszins bevreesd te
zijn omdat de merktrouw van Israëlische Arabieren een commerciële
bedreiging zou kunnen gaan vormen voor de grote frisdranknamen.

Mecca-Cola werd
eind 2002 in Frankrijk op de markt gebracht om Palestijnse
hulpprojecten te financieren. De frisdrank is inmiddels ook in
Nederland en België te koop en wordt later dit jaar ook in het
Caribisch gebied in de markt gezet.

Overigens kende Mecca-Cola een Franrijk een moeizame start: nadat de
Franse autoriteiten in 2003 procedures tegen Mecca-Cola begonnen wegens
het ontduiken van vestigings- en productievoorschriften heeft
Mathlouthi zijn fabriek verplaatst naar Dubai.

Zie ook het artikel  Muslim Up en Arab Cola gaan de islamitische markt op

Advertentie (4)