Oranje is uit


Premier Ariel Sharon heeft een favoriete oranjekleurige stropdas, maar ook hij heeft deze, volgens ingewijden, in de kast opgeborgen. Oranje is door de tegenstanders van het terugtrekkingsplan uit Gaza als niet te missen herkenningskleur geadopteerd en wie niet als zodanig gezien wil worden, draagt geen oranje kleding meer. In Israël blijft oranje kleding deze zomer in de winkels op de planken liggen.

En dat terwijl oranje de internationale modekleur van deze zomer is. Gadi Gol, directeur van Royalty, een bedrijf dat designhorloges van onder andere Dolce & Gabbana and Nike vertegenwoordigt, zegt dat ‘appelgroen en oranje overal ter wereld de modekleuren van dit voorjaar en deze zomer zijn’. “Als iemand niet voor oranje kiest, gaat hij tegen de modetrend in. Een oranje Dolce & Gabbana horloge verkoopt vrij goed, maar we zouden er meer van hebben verkocht als die kleur niet door de tegenstanders van het terugtrekkingsplan was geadopteerd.”



Andere plaatselijke modeontwerpers spreken nog duidelijker taal. Bij de ‘Comme il faut’ keten, ontwerpers van dameskleding, was het uitverkoop de laatste weken. De algemeen directeur, Sybil Goldfeiner, zegt echter dat alle oranje kledingstukken op de planken zijn blijven liggen. “Onze klanten zijn niet in deze kleur geinteresseerd”, aldus Goldfeiner. “Gewoonlijk ontwerpen we elk jaar oranje kleding en accessoires, omdat we van de kleur houden en het voor de Israëlische zomer geschikt is. Dit jaar hebben de klanten tegengestemd. Als feministe denk ik dat het een bewust feministische beslissing is: vrouwen stemmen tegen beslissingen en opinies waar ze niet mee geidentificeerd willen worden en waar ze dagelijks aan blootgesteld worden. Het is hun manier van protest.”

De weerzin tegen oranje onder klanten van ‘Comme il faut’ is zo groot dat ze het komende jaar geen kleding in die kleur zullen ontwerpen, aldus Goldfeiner.

Kledingontwerper Raziela Gershon is ook duidelijk: “Ik kan alle oranje kleding inpakken en tot nader order opslaan. De kleur oranje is de meest trendy kleur dit jaar maar sinds het tot de kleur van protest is omgevormd, protesteren de klanten ertegen. Zodra je een oranje pak of broek toont, is er tegenstand. Vrouwen die tegen of zelfs voor de terugtrekking zijn, willen niet in het openbaar in de kleur oranje worden gezien. Het is een zeer zomerse en Israëlische kleur, zeer flatterend, en ook deze winter zal een stuk somberder zijn zonder de kleur oranje. Het is heel jammer.”

Nog iemand die de weerstand tegen de kleur oranje beschrijft, is Yisrael Mamo, directeur van de ‘Isha l’Isha’ keten, welke kleding ontwerpt voor de volslanke vrouw. Voor hun advertentiecampagne fotografeerden ze het model Michaela Berko in het oranje. “Oranje is een van de modekleuren van dit seizoen, maar de verkoop liep niet bijzonder goed, misschien omdat het geen gebruikelijke kleur is voor de grotere maten. Wij wilden het promoten met behulp van een advertentiecampagne”, aldus Mano, “maar de mensen waren zich bewust van de oranje linten van de tegenstanders van het terugtrekkingsplan en dat hield de klant weg van die kleur. Ons oranje pak verkocht niet goed, ondanks de advertentiecampagne. Volgend jaar hebben we geen oranje en dat is jammer”.

Ook de makers van kinderkleding zijn terughoudend met het gebruik van de kleur oranje, zoals bij ‘Yalduti’ bijvoorbeeld. De kleding wordt ontworpen door plaatselijke ontwerpers die zelf jaarlijks de modekleuren bepalen. Ouders houden normaal gesproken van oranje, zeker in de zomer. Dit jaar varieerden de reacties van opgetrokken wenkbrauwen tot totale afwijzing.

Maya Biton, manager van een Yalduti winkel in Sheinkin straat in Tel Aviv, zegt dat zelfs het oranje verpakkingsmateriaal reac