Hooglied als muziektheater


De muziek van Jeff Hamburger, voor tenor en fluit, leidt en begeleidt de door Jan Fokkelman opnieuw vertaalde poezie van Sjier haSjieriem, die wordt gelezen door acteur Rudolf Lucieer en actrice Nettie Blanken.

De literaire kracht en de onversneden erotische lyriek van het
Hooglied, de bijbelse lofzang op de liefde, vormen de bron voor dit
muziektheaterprogramma.

Het Hooglied is ontstaan ca. 300 v.d.jaartelling. Dat de erotische
verzen deel zijn blijven uitmaken van de Bijbel mag een wonder heten en
kan als bewijs gelden voor het onontkoombare van de onversneden
liefdeslyriek.

Moderne westerse oren zullen getroffen worden door de beschrijving van
de vrije liefde in een samenleving die ten aanzien van sexuele zaken,
en vooral ten aanzien van de positie van de vrouw, zeer repressief was.

Nettie Blanken en Rudolf Lucieer hebben een nieuwe bewerking gemaakt,
die voor Jeff Hamburg een uitdaging vormde om een nieuwe compositie te
maken.
Als spiegel van de mannen- en vrouwenstem heeft Hamburg voor een
muzikale pendant gekozen met fluit en tenor. Eleonore Pameijer en
Marcel Beekman zullen de muziek spelen resp. zingen.

De tekst zal gelezen worden en niet gespeeld. De woorden zijn het
uitgangspunt. De tekst en muziek, met daarin verwerkt Oud-Hebreeuwse en
Aramese gedichten, vormen een verrassend tijdloos geheel.

Concerten:
15/16/17 september – Amsterdam – Bellevue, 20.30 uur
19 september – kleine zaal Muziekcentrum Vredenburg,

20.15 uur
3 oktober – Groningen – Oosterpoort, 20.15 uur

    
Componist: Jeff Hamburg
Tekst: Nettie Blanken en Rudolf Lucieer
Muziek: Eleonore Pameijer, fluit en Marcel Beekman, tenor
Advies: Jan Fokkelman  
Duur van de voorstelling: ca. 1  uur
Premiere: do. 8 september, Toneelschuur Haarlem

Het Hooglied zal een aantal seizoenen op het repertoire blijven.

Winand van de Kamp schreef voor het Haarlems Dagblad van 9 september een recensie na de premiere op 8 september

Hooglied in een smaakvol modern jasje.

Theater en muziek smelten perfect samen.
Als de armen van een geliefde kronkelt de fluittoon van Eleonore
Pameijer zich om de stem van tenor Marcel Beekman. Acteur Rudolf
Lucieer werpt  haar veel betekenende blikken toe terwijl hij de
woorden op zijn tong laat smelten. En actrice Nettie Blanken
hoort  het aan en ontsteekt op haar beurt in jubel. De
Amerikaans-Nederlandse componist Jeff Hamburg en acteurs Blanken en
Lucieer hebben zich laten inspireren door het oudtestamentische
Hooglied. Het resultaat beleefde afgelopen donderdag zijn premiere in
de Haarlemse Toneelschuur.

Zoals in het Hooglied liefdeslyriek en religieuze symboliek
ineenvloeien, zo komen in de voorstelling smachtende blikken samen met
sobere gebaren en sensuele klanken met rituele melodieformules. Blanken
en Lucieer hebben het bijbelse Hooglied in een modern, goed passend
jasje gestoken Maar waar de één (Lucieer als de bruidegom) met
gloedvolle gezichtsuitdrukkingen en expressieve stembuigingen de tekst
doet spreken, blijft de ander (Blanken als de bruid) steken in een
afstandelijke, llicht  ironische voordracht..

De gesproken teksten uit het Hooglied lopen over in een aantal
middeleeuwse Hebreeuwse gedichten van Spaans-Joodse dichters, die
Hamburg op muziek heeft gezet. De componist die zich ook in eerdere
muziektheaterwerken liet beïnvloeden door zijn eigen joodse wortels
heeft ook hier geput uit de rijke muzikale overlevering. Traditionele
joodse reciteerwijzen zijn vermengd met exotische Arabische invloeden.
Speelse, volksdansachtige ritmes wisselen af met gedragen cantilenen,
sierlijke arab

Advertentie (4)