Vrede nu?

"Vrede is niet haalbaar zolang de Palestijnse kinderen opgevoed worden tot haat tegen Israël en de joden. Onderhandelingen over een echte vrede kunnen dus nog tientallen jaren op zich laten wachten," aldus Jitsgak Mo’ed. Lees zijn betoog.

Het is jammer dat de goedwillende en vredelievende politici en intellectuelen bij hun gedachtevorming over de oplossing van de crisis in het Midden-Oosten de relevante schoolboeken niet hebben gelezen, met name de schoolboeken waarmee de Palestijnse kinderen vandaag opgevoed worden.Dat zijn diezelfde Palestijnse kinderen die gisteren en vandaag stenen gooien en morgen de leiding over hun gemeenschap zullen overnemen. In die teksten – en dus kennelijk ook in hun gedachtewereld – komt het begrip "vrede" helemaal niet voor. "Zionisme is een racistische en agressieve beweging. Racistische superioriteit is de essentie van zowel het zionisme als van het nazisme/fascisme" (Islamietische opvoeding – achtste klas, pagina 95).Overigens maken de schrijvers van die teksten geen onderscheid tussen het Israël van vóór 1967 en de uitbreiding daarna. Israël wordt beschouwd als de bezetter van Palestijns land in 1948, net als de Britten in 1917. In de aardrijkskundelessen komt Israël op de kaart van Palestina niet voor, de zogenoemde groene lijn evenmin. (Bronnen: o.a. examenvragen in Nationaal Onderwijs – zesde klas pagina 8, en Human Geography – zesde klas, pagina 42). Islamietische opvoeding legt er nog een schepje bovenop door te stellen dat "de verdediging van het vaderland een religieuze verplichting is" en aangezien Israël als "veroverd Palestina en als het gestolen vaderland" wordt beschouwd, is het de plicht van iedere moslim "om iedere centimeter van dat land te bevrijden". De Jihad (heilige oorlog) wordt beschouwd als de individuele plicht van iedere moslim, totdat het land (dus geheel Palestina) bevrijd wordt. (Bron: Islamietische Opvoeding – zesde klas deel A, pagina 68 en zevende klas pagina 108). Dat hebben we gemerkt.Let op: die schoolboeken worden door de Europese Unie gefinancierd, u betaalt er dus aan mee. De allesbehalve vredelievende houding van de Palestijnse opvoeder wordt angstvallig verzwegen in de – op de buitenwereld gerichte – Palestijnse propaganda, maar het is wel noodzakelijke informatie voor een goed inzicht in de vredeskansen. Het betekent onder andere dat zelfs een volledige terugkeer naar de grenzen van 1967 geen verbetering zal brengen in de Palestijnse houding tegenover Israël. De haat tegen het volk en zijn staat wordt immers niet bepaald door de oppervlakte maar door de aanwezigheid van een onafhankelijk joods bestaan in de regio. Dat is kennelijk dan ook de reden waarom Jasser Arafat het aanbod van Barak in Camp David in juli 2000 wel moest afwijzen. Slechts een langdurige en doortastende opvoeding van de Palestijnse jeugd en volwassenen kan een lichtje doen branden aan het einde van de lange tunnel van vijandigheid."Nu" is dus zeer voorbarig. En de inhoud van het begrip "Vrede"?Na de maaltijd reciteert de orthodoxe jood birkat hamazon -het gebed over het voedsel. Dat gebed eindigt met de woorden "Moge God zijn volk moed geven – Moge God zijn volk met vrede zegenen"; dus: als – moed, dan – vrede.Bron: Center for Monitoring the Impact of Peace – http://www.edume.org/

Advertentie (4)