Aantal verkeersdoden in israel met 10% gestegen in 2019

Screenshot YouTube

Het aantal verkeersdoden steen in Israel in 2019 met 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Er kwamen 350 mensen in het verkeer om het leven vergeleken met 314 dodelijke ongevallen in 2018, volgens gegevens die dinsdag, de laatste dag van het jaar, werden vrijgegeven door de National Road Safety Authority.

NRSA-gegevens lieten een stijging zien van zowel het aantal ongevallen waarbij doden vielen dodelijke (315 vergeleken met 286) als het aantal slachtoffers wat daarbij omkwam. (350 versus 316).

Uit de gegevens bleek ook een daling van 10% van het aantal gedode voetgangers (88 in vergelijking met 98). Toch werd er gemiddeld om de vier dagen een voetganger gedood.

Vierendertig van de slachtoffers waren fietsers en 68 waren bromfietsers en motorrijders.

NRSA-directeur-generaal Raheli Tevet-Wiesel zei dat er een meerjarenplan moet komen om het aantal verkeersdoden terug te brengen.

“Aanzienlijke vermindering van verkeersongevallen in Israël vereist middelen en samenwerking tussen alle regeringskantoren en betrokken instanties direct en indirect. We kunnen geen echte verandering creëren zonder de toewijzing van middelen die overeenkomen met het aantal doden dat elk jaar wordt gedood, ”zei ze.

NRSA-gegevens toonden aan dat slechts twee van de 314 dodelijke ongevallen werden veroorzaakt door technische fouten in voertuigen, terwijl de rest het gevolg was van verkeersovertredingen en andere menselijke fouten.

Erez Kita, CEO van de Or Yarok Association for Safer Driving in Israël, was strenger in zijn kritiek op autoriteiten en duwde terug tegen pogingen om bestuurders de schuld te geven.

“Het jaar 2019 is een jaar waarin de sterfgevallen worden teruggedrongen en het is tijd voor het ministerie van transport om te begrijpen dat het besparen van geld dat is besteed aan het redden van mensenlevens en het ontlopen van verantwoordelijkheid levens kost. Wanneer er een daling van slachtoffers is, vechten talloze ministeries om krediet daarvoor te krijgen. Maar wanneer er een stijging is, hebben Israëlische autobestuurders de schuld, ‘zei hij.