Amerikaanse supermarkt Morton Williams beperkt verkoop Ben & Jerry’s

Een Morton Williams supermarkt. Foto YouTube.

Supermarktketen Morton Williams uit New York heeft besloten om de verkoop en marketing van Ben & Jerry-ijs drastisch te beperken nadat het populaire merk partij heeft gekozen in het conflict tussen Israël en de Palestijnen.

Na een bestuursvergadering op maandag liet Morton Williams Supermarkets weten dat het Ben & Jerry’s-producten in de schappen met 70 procent zal verminderen. Het bestuur van de supermarkt met meer dan 1000 werknemers stemde er ook mee in om Ben & Jerry’s te degraderen naar de “minst wenselijke locaties” van zijn vriespaden, aldus mede-eigenaar Avi Kaner.

Morton Williams, met 15 winkels in New York City en één in New Jersey, maakte de beslissing bekend nadat de Ben & Jerry’s op maandag had aangekondigd dat het niet langer ijs verkoopt in de ‘de bezette Palestijnse gebieden’. De verkoop in Israël zal echter ook beëindigd worden omdat de licentieovereenkomst met de lokale franchisenemer niet zal worden verlengd. Er worden ook geen zaken meer gedaan met de huidige in Israël- gebaseerde fabrikant van Ben & Jerry’s ijs.

De ijsmaker verduidelijkte dat het zich niet terugtrekt uit Israël, waar het ijs zal blijven verkopen “via een andere regeling”. Maar het bestuur van Morton Williams is niet onder de indruk.

In een persbericht zei Morton Williams dat “deze actie is genomen in reactie op Ben & Jerry’s boycot van Joodse gemeenschappen die het middelpunt vormen van een territoriaal geschil in Israël, inclusief de Joodse wijk van Jeruzalem – al meer dan 3000 jaar bewoond door Joden.”

Kaner zei dat het bedrijf “contact zoekt met andere grote retailers en distributeurs in de hoop dat zij dit voorbeeld zullen volgen.”

Ben en Jerry’s wordt niet volledig uit de schappen geweerd om niet al zijn klanten te vervreemden, zei Kaner. Maar het bedrijf hoopt dat de gedeeltelijke boycot een “sterke boodschap” zal sturen naar Ben & Jerry’s.

Ben & Jerry’s werd in 1978 opgericht door Ben Cohen en Jerry Greenfield, die het in 2000 aan Unilever verkochten in een ongebruikelijke overeenkomst die de ijsmaker controle geeft over zijn merkintegriteit en -beleid.

De beslissing van maandag volgt op een tweetstorm van 18 mei waarbij gebruikers zich op een aankondiging over nieuwe smaken stortten door het bedrijf op te roepen de verkoop van zijn ijs in Israëlische nederzettingen in de regio te beëindigen.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!