Draag ze als een teken (ot) om uw arm en laat ze dienen als voorhoofdsband (totafot) tussen uw ogen. (Dewarim 6:8)
“De sjel jad en de sjel rosj helpen ons – als zij tegelijk worden gedragen – verbonden te voelen met onze traditie en gemeenschap, terwijl er tegelijkertijd een verbinding en betekenis ontstaat voor ons persoonlijk leven.” Lessen voor Tegenwoordig. |
HET COMMENTAAR VAN DE WEEK
De Sefat Emet, rabbijn Jehoeda Arje Leib van Ger, schrijft: Het Boek Dewarim, of de Misjne Tora,
[wat betekent “het opnieuw vertellen of recapituleren van de Tora”,
niet te verwarren met Maimonides’ veertiendelige halachische werk met
dezelfde naam] is als de tefillin die men op de hand draagt [waarvan
het doosje slechts een enkele ruimte bevat] terwijl de vier overige
boeken (van de Vijf Boeken van Mosje) zijn als de tefillin die men op
het voorhoofd draagt [waarvan het perkament apart is opgerold en
geplaatst in vier verschillende ruimtes].
Op dezelfde manier is alles dat in de voorafgaande vier boeken is gezegd, opgenomen in de Misjne Tora,
net zoals alle bijbelse passages [opgerold tot een enkele rol] in de
ene ?behuizing? van de tefillin die op de hand wordt gedragen aanwezig
zijn.
Uit Kushner & Olitzky, Sparks Beneath the Surface – A Spiritual Commentary on the Torah ?(New Jersey: Jason Aronson Inc. 1993). P. 227
Dasberg choemasj deel II, blz. 161 Haftara: Jesjajahoe 40:1-26 Dasberg choemasj deel II blz. 265 |
Klik op het logo om verder te lezen op de website van de LJG.
Vertaling: Paula Pat-El
Voor het origineel zie www.kolel.org/pages/5763/vaetchanan.html