Luchthaven Ben Gurion luidt nieuw tijdperk in


Vandaag wordt de nieuwe Terminal 3 in gebruik genomen. De eerste van de 16 El Al toestellen die vandaag vertrekken gaat naar New York. Swiss Airlines is het eerste landende toestel. Terminal 3, officieel Ben Gurion 2000 genaamd, werd donderdag jl. geopend door premier Sharon.

Tijdens de officiele opening van Ben Gurion’s nieuwe internationale
Terminal 3 was premier Ariel Sharon omringd door topsterren en VIP’s.

“Zelfs nu we nog steeds onze vijanden moeten bestrijden, streven we
naar moderniteit en een betere toekomst” zei Ariel Sharon
donderdagnacht tegen honderden gasten tijdens de inauguratie van de
voltooiing van Israëls meest geavanceerde infrastructurele project.

Het
startsein voor Terminal 3, toen nog Terminal 2000, werd in 1994 gegeven
door de toenmalige premier Yitzhak Rabin. Het was bedoeld als de
belichaming van de economische boom van de midden jaren 90 en de
ingegane koers naar vrede. In totaal vier jaren achter op de
uiteindelijke voltooiing, stond Terminal 2000 al snel synoniem met de
langzame en de met excessief hoge kosten gepaarde vooruitgang van het
project. Zo is er bijvoorbeeld onnodige vertraging opgelopen vanwege
het verzuim en uitstel van de Airports Authority om goede faciliteiten voor afvalverwerking
te bouwen. Maar het publiek zal de enorme vertragingen vergeten en de
geneugten ondervinden van een moderne luchthaven  zoals in Europa,
Azie en de VS.

Dinsdag zal vanaf de terminal de eerste vlucht
plaatsvinden met een El Al vliegtuig naar New York. Een uur later zal
Swiss Airlines de eerste buitenlandse luchtvaartmaatschappij zijn die
aankomt..

De kosten van Terminal 3 bedragen 1 miljard dollar
maar Israël heeft daarmee wel een hypermodern vliegveld in huis. De
oude terminal  wordt nu alleen nog gebruikt voor binnenlands
vliegverkeer en alle internationale vluchten worden verplaatst naar het
nieuwe complex.

Terminal 3 – ongeveer 3 kilometer ten westen van
de oude faciliteiten – heeft een oppervlakte van 270.000 m2,
inclusief  90.000 m2 aan parkeerplaatsen, logistieke
ondersteuningscentra, 133 check-in balies en 22 elektrische
wandelpaden. Om de zaken in  perspectief te zien: Terminal 1– gebouwd door de Britten in 1936 – beslaat 65.000 vierkante meter inclusief 30.000 vierkante meter aan parkeerterreinen.

De
“ground” terminal bestaat uit drie verdiepingen voor vetrekkende
vluchten, openbaar vervoer en een elegante aankomsthal verfraaid met
pilaren van Jerusalem-stone. !!! Wellicht hier stukje over mozaieken in
zetten. Eeuwenoude mozaieken, die zijn ontdekt tijdens opgravingen in
het hele land, worden tentoongesteld in de nieuwe terminal. De
luchthaven betaalt hiervoor 460.000 Shekel aan de Israël Antiquities
Authority. De tentoonstelling
“symboliseert de link tussen de nieuwe terminal – het hypermoderne
project – en de diep gewortelde geschiedenis van het land Israël” aldus
het hoofd van Airports Authority, Gaby Ophir.

Het grootste
verschil tussen de oude-, en nieuwe terminal betreft de tientallen
jaren lange chaotische stroom van een door elkaar laverende massa van
aankomende-, en op weg naar de vliegtuigen zijnde passagiers. Vanaf nu
lopen passagiers direct  via een luchtbrug het vliegtuig in, zoals
dat op elke luchthaven in de wereld gebeurt. Aankomende passagiers
lopen vanuit het vliegtuig direct de luchtbrug in en dan is  het
slechts enkele minuten lopen naar paspoortcontrole. Daarna gaan de
passagiers naar de ruimte voor het  afhalen van bagage waar 17
loopbanden meer dan 30 vluchten in 1 keer afhandelen.

De
grootte van het taxfree winkelgebied is bijna verdrievoudigd. Ee

Advertentie (4)