Grote druk Ultra-Orthodox Israël op vrije markteconomie.


Rabbijn Rafael Halperin is van plan een verzoek in te dienen waarvan hij zegt dat die door 234.000 mensen is ondertekend. De ondertekenaars hebben de gelofte gedaan winkels te zullen boycotten die open zijn op Sjabbat. Een officiele sjabbatkaart wordt gepresenteerd en ‘aanstootgevende’ reclames worden al verwijderd.

Halperin heeft het verzoek dinsdag ingediend op een conferentie over de Sjabbat in Tel Aviv’s Yad Eliahu stadion. Zowat 10.000 mensen, met inbegrip van 100 belangrijke ultra-Orthodox rabijnen worden verwacht aanwezig te zullen zijn. Onder de rabbijnen zijn leiders van de Ashkenazi gemeenschap en de Rabijn Ovadia Yosef, die door velen worden beschouwd als de geestelijk leider van de Sephardi gemeenschap.


Halperin zei dat het doel van de conferentie is de macht van de ultra-Orthodoxe consument aan te tonen. “Wij zijn van plan een significant proces van groot economisch belang te lanceren,” verklaarde hij. “Gezamenlijk zullen de rabijnen een uitvaardiging doen om niet bij ondernemingen te winkelen die open zijn op Sjabbat en zulke ondernemingen zullen de inkomsten verliezen van honderdduizenden klanten die zich wel aan de sjabbat houden” aldus Halperin.


Halperin is van plan om speciale stickers te verstrekken aan ondernemers die de Sjabbat inachtnemen. Ultra-Orthodoxen weten zodoende dat het veilig is daar te winkelen. “Het Haredi publiek zal geen produkten kopen bij zaken die niet een van deze stickers hebben” zei hij.


Op de  conferentie zal ook officieel de “Sjabbat kaart” worden gepresenteert. Deze kaart  wordt door Visa-ICC uitgegeven en kan op Sjabbat niet worden gebruikt. De kaarthouders krijgen behoorlijke kortingen bij ondernemingen die gesloten zijn op Sjabbat [Zie ook artikel ‘creditcard voor sjabbes’ op joods.nl].


Halperin is ook van plan om de politieke partij Verenigde partij van Torah – die vorige week tot het Israëlisch kabinet is toegetreden – te benaderen om striktere handhaving te eisen van de wetten tegen het werk op Sjabbat, met inbegrip van zwaardere boetes en zelfs gevangenisstraffen voor overtreders.


Op de vraag hoe hij zijn conferentie in Yad Eliahu kon houden, die zelf op Shabbat open is, zei Halperin dat hij van stadionmanager Nir Partzlina een ondertekende belofte had gekregen waarin staat dat de zaal geen activiteiten meer op Sjabbat zal hebben vanaf het moment dat de nieuwe regelgeving in zou gaan. “Hij zwoor op zijn vrouw en kinderen dat hij de zaal op Sjabbat niet ter beschikking zal stellen”, aldus bovengenoemde Halperin. Partzlina, echter, was erg verontwaardigd en ontkende dit. “ik beloofde niet dat de zaal op sjabbat zou sluiten,” zei hij. De “zaal is zo nu en dan open voor gebeurtenissen op Sjabbat, maar niet op regelmatige basis.”  [Bron: haaretz, 1 januari 2005]


Vorige maand al bleek de ultra-orthodoxe invloed op commerciele activiteieten:
op een dag verschenen er in Israël grote billboards van het zeepmerk LUX, een Unilvers produkt, gepromoot door Sarah Jessica Parker uitt de populaire televisie serie Sex in the City. Volgens zeer strenge rabbijnen was de advertentie aanstootgevend: naakte schouders, naakte knieen, zelfs liggend op een of andere dij. Een hoogeplaatst rabbijn diende geen aanklacht in bij een reclamecommissie maar nam direct contact op met Unilever en vertelde het aanplakbord onmiddellijk te vervangen of de ultra-orthodox gemeenschap in Israël zou direct alle Unilver producten boycotten. Binnen 24 uur kwam Unilver met een vervangend billboard: Sarah Jessica Parker met een lange jurk [bron:

Advertentie (4)