NIK: Parsja 35 Korach (Bemidbar/Numeri 16:1-18:32)

Korach, Datan en Awiram en nog 250 man rebelleren tegen het leiderschap van Mosjé en Aharon. G’d wil de hele gemeenschap vernietigen maar laat alleen de aanstichters verdwijnen. De hele gemeenschap neemt dit Mosjé en Aharon kwalijk. G’ds woede ontbrandt en er breekt een plaag uit.


Zeer velen sterven. Aharon doet verzoening voor hen, waarna de plaag ophoudt. Op bevel van G’d brengt elke stam een staf met de leiders naam naar het Heiligdom. De volgende morgen bloeit de staf van Aharon, waarmee zijn priesterschap is bevestigd. Kohaniem en Levieten worden verantwoordelijk gesteld voor de goede gang van zaken in het Heiligdom. De taken worden vastgelegd. De eerstgeborenen van mensen en van reine dieren zijn voor de Kohaniem; de eerstgeboren jongens bij de mensen moeten gelost worden, evenals de eerstgeboren ezel. De stam Levie krijgt geen land maar ontvangt de tienden van het volk. Hiervan geven zij weer een tiende aan de Kohaniem.

Koheen 16:1-13
Mosjé stelt een test voor. Zowel Aharon als de volgelingen van Korach moeten reukwerk brengen en G’d zal tonen wie Hij verkiest. Mosje probeert Korach te overreden te stoppen met het meningsverschil en benadrukt, dat G’d zelf de Levieten voor Zich heeft afgezonderd. Mosjé laat Datan en Awieram oproepen maar zij weigeren arrogant.

► Welke argumenten gebruikte Korach in zijn campagne tegen Mosjé? Rasjie citeert uit de Midrasj, dat Korach zijn volgelingen in hemelsblauwe tallitot (gebedskleden) hulde en Mosje vroeg: “Stel, dat een talliet helemaal hemelsblauw van kleur is, moeten er dan nog tsietsiet (schouwdraden) met een hemelsblauwe draad aan gehangen worden?”. Toen Mosjé de vraag positief beantwoordde, werd hij uitgelachen. De tweede vraag van Korach luidde of een huis vol Tora-rollen nog een mezoeza moest hebben. Ook hierop antwoordde Mosjé positief waarop Korach hem verweet al zijn leringen zelf verzonnen te hebben. Achter deze simpele vragen en antwoorden sprongen de filosofische vonken ervan af! Wat speelde er op de achtergrond? Korach stelde, dat iedereen gelijk behandeld moest worden. Gelijkheid! De hemelsblauwe talliet – die over het hoofd gedragen wordt – symboliseert de joodse aura, de jiddisje nesjomme, die we allemaal als een soort alles omvattend zielelicht hebben meegekregen.
Hierin is iedereen inderdaad gelijk. De tsietsiet (schouwdraden) komen hieruit voort en geven aan, dat ‘nesjomme’ alleen te weinig is. Tsietsiet hangen van boven naar beneden en geven aan dat de verheven kedoesja (heiligheid) van de nesjama hier op aarde gemanifesteerd moet worden in liefdedaden en mitsvot. Men moet G’d ook dienen met daden, ingegeven door liefde (de witte kleur van de tsietsiet) en kracht (de blauwe draad). De blauwe draad heet techelet dat men ook kan lezen als `tacheles’ – waar het allemaal om draait. Door het zien van de tsietsiet herinneren we weer de zin en het doel van ons leven. Korach vatte dit niet. Hij meende, dat alleen de emoties telden: ‘G’d wil het hart’. Daarom vroeg hij over een huis vol Tora-rollen. Het huis symboliseert de mens. Als de mens vol met Tora-ideeën zit, al zijn idealen en gevoelens daarop richt, heeft hij dan ook nog een mezoeza aan zijn deurpost nodig? Ja! Positieve emoties zijn prachtig, maar uiteindelijk komt het aa

Advertentie (4)