‘Uitverkoren voor het Leven’ is eigenlijk het resultaat van waar de vrijdagavondtafelgesprekken bij Rabbijn Evers en zijn gezin toe kunnen leiden. Daarom kent het boek naast Rabbijn Evers twee co-auteurs, zijn zoon Jechiël Evers en dochter Awigail Evers. Geen van de auteurs heeft een medische achtergrond, maar zijn wel diepgeworteld in de Joodse traditie. Volgens Jechiël Evers is niet alleen het belang van het lernen (bestuderen van Tora en Talmoed) hen als kinderen voorgehouden, maar ook het kritisch denken over maatschappelijke vraagstukken en deze bekijken vanuit Joodse optiek werd van jongs af aan gestimuleerd. Hij is dan ook erg verheugd dat dit nu zijn weerslag heeft gevonden in dit boek waarin het leven centraal staat.
In de ontmoetingsruimte van het ziekenhuis Amstelland, op Sjabbat beter bekend als de CIZ-sjoel, heeft zich een voornamelijk uit heren bestaand gezelschap verzameld. Er hangt een familiale sfeer die de ruimte vult met geroezemoes. Als de eerste drankjes zijn genuttigd kan de presentatie beginnen. De heer Harry Mock, directeur van uitgeverij Amphora Books waarbij het boek verscheen, is de ‘ceremoniemeester’ en leidt de verschillende sprekers van deze middag in.
“Als het om medische ontwikkelingen gaat dan realiseren weinigen zich dat de oudste Joodse bronnen de hoofdlijnen van alle moderne problematiek al duidelijk in het vizier hadden”, aldus Rabbijn Evers in zijn lezing. Het aantonen hiervan was de drijfveer van de schrijvers. Met dit boek hopen zij de traditionele richtlijnen te actualiseren. In zijn lezing belicht Evers vooral de twee ‘populaire’ onderwerpen van dit moment: Stamceltherapie en patientveiligheid.
In tegenstelling tot opvattingen in het christendom staat het de mens in het jodendom vrij om de medische wetenschap te gebruiken waarbij de ontwikkelingen alleen getoetst dienen te worden aan de juridische en ethische achtergronden van de verboden van de Tora. “G-d heeft ons in de Tora opgedragen om genezend te handelen en medicatie te aanvaarden”. Waar president Bush tegen stamceltherapie stemt vanuit zijn religieuze overtuiging is dit vanuit Joodse optiek toegestaan. Het jodendom kent geen natuurwetdoctrine en ziet stamceltherapie niet als iets tegennatuurlijks.
Nog tweemaal is er onder gelach een fotomoment voor de tweede en derde uitreiking va