Muslim Up en Arab Cola gaan de islamitische markt op

Anti-Amerikaanse cola zoveel je maar wilt! Wie worden er beter van? Een artikel uit de Franse krant Libération van 10 maart 2003.

Muslim Up presenteert zich duidelijk als een ? alternatief voor diegenen die zionistische produkten, en de grote Amerikaanse merken die de staat Israël steunen, boycotten?. Op de homepage van zijn website staat een videopresentatie aangeprezen als: ?Palestine Story, een schokkende documententaire exclusief voor Muslim Up?. De ambitie van Gérard Le Blanc is zuiver commercieel: ?Wij zijn voor alle soorten frisdrank. Wij zijn apolitiek, en helemaal niet ideologisch gemotiveerd?.UitbreidingDe eerste met een ethisch-militante presentatie was Zamzam Cola. In 1954 werd dit merk in Iran gelanceerd. De naam staat voor de heilige stad Mekka. Maar het merk kreeg pas echt bekendheid na 1979, toen Amerikaanse dranken verboden werden vanwege het verbreken van de handelsbetrekkingen tussen Iran en de VS. Tot in 2002 is het geëxporteerd naar de ergste vijanden van de ?Grote Satan?, Irak en Afghanistan, evenals naar enige Afrikaanse landen. Maar de uitbreiding van de anti Amerikaanse stemming in de Arabische landen, gestimuleerd door de uitbreiding van het geweld in Israël, opent nieuwe perspectieven. Een voorbeeld is de markt voor frisdrank in Saoedi-Arabië, waar Zamzam Cola volgens distributeur Hussein Baqshi een doorslaand sukses is.AmbitiesEen paar dagen na elkaar zijn nu dus Muslim Up en Arab Cola geïntroduceerd. Beide zijn klein begonnen: de één door 3 mensen die het zelf financieren, de ander met een startkapitaal van € 76 000 .Maar hun ambities zijn groot: Muslim Up mikt op Arabische kruidenierswinkels voor massadistributie, van Frankrijk naar het Midden Oosten en naar Noord Amerika. In Frankrijk rekent Gérard Le Blanc voorlopig op een omzet van 2,5 miljoen flessen per maand (80 000 per dag). Hij denkt dat dit haalbaar moet zijn, gezien het feit dat de Franse fisdrankenmarkt 91,5 miljoen liter per maand groot is.Uiteindelijk zouden Muslim Up en Arab Cola niet alleen hun uitvinders rijker moeten maken. En ook dat is een manier om op te vallen. De slogan van Muslim Up luidt vrij vertaald: Een frisdrank die anders dan andere is, en anderen ten goede komt. Khabeb el-Hasni en zijn mensen storten een deel van hun inkomsten in de Muslim Up stichting. Deze ondersteunt ?organisaties de vechten voor vrede en voor vrije media?, aldus Khabeb el-Hasni.Gérard Le Blanc belooft een fonds op te zetten voor dre Arabische wereld. De giften worden niet verdeeld onder religieuze of pro-Palestijnse instituten, maar onder organisaties die de gevolgen van natuurrampen in islamitische landen bestrijden en organisaties voor ontwikkelingshulp.Bron: Libération, 10 maart 2003Vert. Marion van Geuns

Advertentie (4)