Poerim ? een religieuze kwestie of een culturele?

De religie heeft gezorgd voor de feest- en treurdagen in het Joodse jaar. Maar ook zonder die achtergrond zijn deze gelegenheden hun eigen leven gaan leiden.

Een ieder verkleed en opgewekt, de agenda?s vol met feestjes, Poerim staat voor de deur. Ik kan me geen Poerim feestje in Nederland herinneren, of je hoorde er op zijn minst wel iets van de religieuze redenen voor het feest, en vaak ook van de wetten en gebruiken die het feest vergezellen: de wonderbaarlijke redding van de Joden in het land van Achashverosh, de gerechten die aan vrienden en aan armen gestuurd worden, etc. In Israël is die religieuze nadruk in veler kringen veel minder aanwezig. Het klinkt gek, en het is in feite zeer inconsequent, maar op het overgrote deel van de feestjes zullen de historische feiten niet of nauwelijk de revue passeren. Ik denk (hoop) dat de meeste mensen nog wel min of meer op de hoogte zijn van wat de achtergrond van Poerim is, maar er wordt door zeer velen niet bij stil gestaan. Wat is dan wel de reden voor het feestvieren? Eenvoudig genoeg: de cultuur. Het maakt niet uit waarom, een deel van de cultuur is de festiviteiten op Poerim en zo ook op Chanoeka, e.d. Het feit dat er op andere data geen culturele feesten zijn omdat er geen religieuze rechtvaardiging voor bestaat (?er gebeurde toen niets?) doet geen mens twijfelen over hun gelijk als het om a-religieus feesten gaat.Het Joods-zijn is in Israël zo volkomen anders dan in de Verstrooiing. Je hoeft hier niet met je Joods zijn geconfronteerd te worden. Het klinkt positief, maar uit religieus standpunt is het dat vaak niet. Er zijn voorbeelden te over van mensen die na hun aliya de religie min of meer volledig de rug toe hebben gekeerd. En vaak niet eens wegens expliciet negatieve gevoelens, maar vaak uit gemakzucht. Als je toch door niemand anders met het Jodendom geconfronteerd wordt, maar als je Jodendom een integraal deel van het leven is, kan je het religieuze deel ervan ook overboord gooien zonder identiteitsproblemen te krijgen. En velen doen dat, helaas.Ook het hele Zionisme lijdt aan deze zelfde kwaal: waarom moeten wij Joden ons juist hier vestigen? Zonder de religieuze achtergrond was het zonder twijfel een ander land geworden (aangenomen dat er zonder de religie iets van de Joden over zou zijn, na tweeduizend vervolging ? kleine kans!), maar deze inconsequente redenering stoort maar heel weinigen.Dani Evers werd geboren in Amsterdam. Na zijn middelbare school ging hij naar Israël, waar hij o.a. psychologie en computerwetenschappen studeerde. Evers woont met zijn gezin op de Westbank, in de kleine gemeenschap Yakir.

Advertentie (4)