Israelische start up Order.Chat laat je binnen 1 minuut een tafel in een restaurant reserveren

 

We weten allemaal hoe moeilijk het soms is om een tafel in een restaurant te reserveren. Soms is het restaurant in gesprek, zijn de wachttijden lang en dan is op het gewenste tijdstip geen tafel beschikbaar. Je moet dan gaan uitzoeken welk restaurant je dan naar toe zou willen.

De Israelische start up Order.Chat heeft daar iets op gevonden. Via hun website kan je “eenvoudig via een chat een reservering plaatsen in een restaurant, in minder dan 60 seconden en zonder te bellen.”

Een gemiddeld telefoontje om een tafel te reserveren kost 5,5 minuten, en vaak gaat het om wachten aan de lijn en een lawaaierige omgeving met veel afleiding. Een gemiddeld chatgesprek met Order.Chat duurt ongeveer 50 seconden, zonder gedoe, aldus de startup in een verklaring.
De technologie maakt gebruik van een telefoonbot, een chatbot en kunstmatige intelligentie. Om een tafel te reserveren met behulp van Order.Chat, kunnen gebruikers naar de website gaan of een bericht sturen via Facebook Messenger, met vermelding van de reserveringsgegevens, inclusief de naam van het restaurant. Als alternatief kunnen ze Order.Chat een locatie laten vinden op basis van voedselstijl en locatie, bijvoorbeeld ‘Italiaans restaurant in Tel Aviv’ of ‘Veganistisch restaurant in Herzliya’.
Order.Chat’s bots helpen gebruikers vervolgens bij het vinden van een beschikbare tafel en het voltooien van de reservering, of bevelen indien nodig andere alternatieven aan. Als het opgegeven restaurant geen website heeft om te reserveren, belt een telefoonbot het restaurant op om te reserveren per telefoon. Boekingsbevestiging wordt rechtstreeks via de chat ontvangen en een herinnering wordt van tevoren verzonden.
Hoe het werkt teste een verslaggever van de Times of Israel. Via de chat applicatie op de website legde hij contact met Order.chat. De chat bot vroeg hem welk restaurant, hoeveel personen en op welk tijdstip. Hij typte in de tijd 19.30 , naam restaurant, aantal personen en het verzoek om een tafel buiten en gaf naam en telefoonnummer op.  Daarna antwoorde de chat “Bijna klaar. Beschikbaarheid van de tafels controleren met het restaurant. Zal zo snel mogelijk updaten! “En ook “Let op: uw reservering is nog niet goedgekeurd. “
Een minuut later kreeg hij een bericht op de website chat met de tekst: “Ik heb een tafel geboekt” met de naam van het restaurant, de datum en het aantal diners. Tegelijkertijd kreeg hij ook een sms-bericht over de reservering.