De misleidingsindustrie: Hoe Nederlandse media ons dagelijks beetnemen

De Misleidingsindustrie - Els van DiggeleElke Nederlandse nieuwsconsument staat bloot aan een wijdverbreid maar lang verzwegen fenomeen: emotionele betrokkenheid van de media, met partijdigheid tot gevolg. “Het veelzeggendste voorbeeld daarvan is de berichtgeving over Palestina”, aldus schrijfster Els van Diggele van het boek “De Misleidingsindustrie”.

Vooral als het daarover gaat worden de anders zo strikt nageleefde ambachtelijke journalistieke mores en conventies bij het proces van vrije nieuwsgaring en berichtgeving overboord gezet. Door deze activistische methode wordt het publiek al meer dan veertig jaar beetgenomen; het laat zich een onvolledig en eenzijdig journalistiek verhaal opdienen. En hoe kan het ook anders? Waarom zouden lezers, kijkers en luisteraars twijfelen aan een vertrouwd beeld dat hun decennialang is voorgehouden? Els van Diggele zocht al geruime tijd naar bewijs voor de praktijken van deze misleidingsindustrie. Tot ze geheel onverwachts met haar neus in de boter viel, en wel op de redactie van het liberale NRC Handelsblad.

Els van Diggele schreef eerder het boek “We haten elkaar meer dan de Joden“. Dat boek gaat over een vraag die doorgaans niet gesteld wordt: waarom zijn Palestijnen soms banger voor elkaar dan voor de Israëliërs?

Het boek kunt u via deze link kopen bij Bol.com

Advertentie (4)