Israelische onderzoekers hebben een nano-vaccin ontwikkeld tegen melanoom

Nano-vaccin werkingsmechanisme: na injectie internaliseert het nano-vaccin in immuuncellen, wat leidt tot activering van T-cellen om melanoom te herkennen en aan te vallen. Foto: Prof. Satchi-Fainaro.

Israëlische wetenschappers van de Universiteit van Tel Aviv (TAU) hebben een nieuw nano-vaccin voor melanoom ontwikkeld – een van de meest agressieve vormen van huidkanker.

Tijdens uitvoerige testen op muizen bleek het vaccin de ontwikkeling van melanoom te voorkomen. Het bleek ook effectief bij de behandeling van primaire tumoren en metastasen die het gevolg zijn van melanoom. Het onderzoek maakt de weg vrij voor een effectieve en zelfs preventieve behandeling van deze potentieel dodelijke ziekte.

De focus van het onderzoek, gepubliceerd in het maandelijkse wetenschappelijke tijdschrift Nature Technology, was een nano deeltje dat als basis diende voor het nieuwe vaccin. In het onderzoek werden muizen, die waren geïnjecteerd met het vaccin en vervolgens werden geïnjecteerd met melanoomcellen, niet ziek.

“De oorlog tegen kanker in het algemeen, en melanoom in het bijzonder, is in de loop der jaren gevorderd door een verscheidenheid aan behandeling methoden, zoals chirurgie, chemotherapie, radiotherapie en immunotherapie. Maar de vaccinbenadering, die zo effectief is gebleken tegen verschillende virale ziekten, is nog niet gematerialiseerd tegen kanker”, zei Prof. Satchi-Fainaro in een universitaire verklaring.

Foto van de onderzoekers team: van links naar rechts): Prof. Helena Florindo, Dr Jo ão Conniot, Prof. Ronit Satchi-Fainaro, Dr Anna Scomparin. Foto: Galia Tiram. Foto GPO

Volgens de universiteit gebruikten de wetenschappers minuscule deeltjes van een biologisch afbreekbaar polymeer van ongeveer 170 nanometer groot voor hun studie. Binnen elk deeltje werden twee peptiden ‘verpakt’, korte ketens van aminozuren, die worden aangetroffen in melanoomcellen. Ze injecteerden vervolgens de nanodeeltjes (of “nano-vaccins”) in muizen met melanoom.

Prof. Satchi-Fainaro zei dat de nanodeeltjes “zich gedroegen als bekende vaccins voor door virussen overgedragen ziekten. Ze stimuleerden het immuunsysteem van de muizen, en de immuuncellen leerden cellen te identificeren en aan te vallen die de twee peptiden bevatten – dat wil zeggen de melanoomcellen”, legde ze uit. “Dit betekende dat vanaf nu het immuunsysteem van de geïmmuniseerde muizen melanoomcellen zal aanvallen als en wanneer ze in het lichaam verschijnen.”

De onderzoekers ontdekten dat het vaccin niet alleen preventief was, maar ook kon worden gebruikt als behandeling voor melanoom en bestrijding van metastase. Het vaccin, zei de universiteit in de aankondiging, bleek profylactische effecten te hebben. Het vaccin werd in gezonde muizen geïnjecteerd en een injectie met melanoomcellen volgde. “Het resultaat was dat de muizen niet ziek werden, wat betekent dat het vaccin de ziekte heeft voorkomen”, zei Prof. Satchi-Fainaro.

De onderzoekers geloven dat hun nano-vaccin-benadering verder zou kunnen worden uitgebreid dan melanoom. Prof. Satchi-Fainaro zei dat het onderzoek “de deur opent naar een volledig nieuwe aanpak – de vaccinbenadering – voor een effectieve behandeling van melanoom. Zelfs in de meest geavanceerde stadia van de ziekte”.

“Wij geloven dat ons platform mogelijk ook geschikt is voor andere soorten kanker en dat ons werk een solide basis vormt voor de ontwikkeling van andere nano-vaccins tegen kanker”, aldus Satchi-Fainero.

De onderzoekers richten nu een bedrijf op om hun nano-vaccin verder te ontwikkelen. Het kan minstens vijf tot tien jaar duren voordat een product op de markt kan komen, als alle klinische onderzoeken goed verlopen.