Palestijnse schoolboeken staan nog steeds vol haat tegen Joden en Israel

Ter illustratie. Screenshot YouTube

De organisatie bestudeerde het huidige Palestijnse curriculum (2019-2020) ) onderwezen in Palestijnse Autoriteit en UNRWA-scholen op de Westelijke Jordaanoever, Gaza en Oost-Jeruzalem.

Palestijnse schoolkinderen worden nog steeds blootgesteld aan een dramatische hoeveelheid haat en intolerantie tegen Joden en Israël, zegt het IMPACT-se onderzoeksinstituut gevestigd in de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem.

Het rapport komt nadat de Palestijnse Autoriteit voor het eerst sinds 2000 haar curriculum heeft geherstructureerd. Voorheen kregen schoolkinderen op de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem les in het Jordaanse curriculum, terwijl studenten in Gaza Egyptische leerboeken gebruikten.

Nadat alle schoolboeken voor 2019-2020 waren geanalyseerd kwam er een gruwelijke realiteit aan het licht waarbij gewelddadige handelingen, haat en zelfs “martelaarschap” niet alleen gerechtvaardigd zijn, maar ook worden aangemoedigd.

Uit de studie bleek dat alle studieboeken in sociale studies, geschiedenis, Arabisch en nationaal onderwijs voor de klassen twee tot en met 12 problematische inhoud bevatten, teksten waarin wordt opgeroepen tot “geweld of aanzetten tot geweld, haat voor de ander; en radicale, ongepaste of verontrustende inhoud. “

Geschiedenisboeken voor groep 11 bijvoorbeeld, beschrijven het bloedbad van de Olympische Spelen in München in 1972 door Palestijnse terroristen, waarbij 11 Israëlische atleten werden vermoord, als “een aanval op de zionistische belangen in het buitenland.”

In een schoolboek voor groep 7 voor sociale studies staat ” dat zionisten in 1969 probeerden de Al-Aqsa-moskee in Jeruzalem af te branden”. In feite was een Australische toerist van een christelijke fundamentalistische sekte verantwoordelijk voor de brandstichting.

Maar het gaat nog een stap verder. In wetenschappelijke boeken werden verontschuldigende verwijzingen naar geweld gevonden. Een oefening genaamd “The Stones Uprising and Elastic Potential Energy” luidt: “Tijdens de Palestijnse Steenopstand van 1987 gebruikte de jeugd van Palestina een katapult of de ‘shu’ba’ om de kogels te confronteren van de bezettingstroepen die inbraken in Palestijnse steden. De Palestijnen hadden geen andere middelen om zichzelf te verdedigen.”

Aan leerlingen van groep 8 wordt in schoolboeken gevraagd uit te leggen waarom het afschieten van stenen met een katapult nuttig is.

“Het Europees Parlement heeft wetgeving aangenomen waarin wordt verklaard dat het curriculum vorig jaar werd afgekeurd; ministers en diplomaten hebben onze bevindingen aan de Palestijnse minister van Onderwijs gepresenteerd en alle mogelijke garanties ontvangen, maar deze week gingen de poorten van de school open en worden dezelfde hatelijke handboeken onderwezen” aldus IMPACT-se. “Daarnaast heeft de verenigde Naties de Palestijnen opgedragen deze teksten te verwijderen, voegt IMPACT-se eraan toe.

Het lijkt er dus op dat het een strategische keuze van het Palestijnse ministerie van Onderwijs is om hele generaties jonge Palestijnen te radicaliseren, hen aan te moedigen geweld te plegen, zichzelf in gevaar te brengen en de vrede met Israël te verwerpen.