Israelische onderwater fotograaf laat schade zien die mensen onder het zee oppervlak aanrichten

Amos Gazit. Foto Gazit

Amos Gazit begon in 1988 met duiken, terwijl hij herstelde van verwondingen die hij als IDF-soldaat had opgelopen in twee oorlogen. Hij zag de schade die zorgeloze mensen aanrichtten door afval en bouwafval in het water te dumpen.

De schade die hij zag in de zeeën van Zuidoost-Azië en het Zuid-Caribisch gebied bracht hem ertoe om te werken met het SEED Consortium , de Universiteit van Illinois en andere natuurbeschermings- en onderzoeksorganisaties.

Bouwafval gedumpt op Curaçao. Foto door Amos Gazit

“Je kunt ernaar kijken en boos worden of je kunt proberen een mooie invalshoek te vinden en het verhaal van wat er is gebeurd te vertellen zonder boos te worden,” vertelt hij ISRAEL21c. “Het idee is om mensen in gesprek te brengen over wat er mis is.”

De vele foto’s die hij onderwater maakte, krijgen nu wereldwijde aandacht als kunst.

Een samengestelde collectie genaamd “Invasive Species” is tot en met 2 februari te zien in het Jerusalem Theater.

Betonnen “rifballen” en koralen die groeien op een rots voor de kust van de Filippijnen. Foto door Amos Gazit

Deze werken laten zien hoe het zeeleven zich in de loop van de tijd kan aanpassen aan de invasie van objecten die daar niet thuishoren.

“Ik ben eigenlijk geen fotograaf. Mijn foto’s zijn slechts een uitkomst van mijn belangrijkste werk op het gebied van natuurbehoud, ”zegt Gazit.

Dit is een samengestelde foto van items die in het water voor Curaçao en de Filipijnen zijn gedumpt, plus Israëlische gebouwen aan de kust. Foto door Amos Gazit

“Ik ging zelf de zee in en begon foto’s te nemen om situaties te documenteren om uit te leggen waar studenten en wetenschappers hun werk zouden moeten doen. Maar tussen al het afval en de vernietiging, als je alleen maar oplet, kun je leuke scènes vinden. Voornamelijk nam ik deze foto’s voor mijn eigen ziel. “

Aangemoedigd door collega’s begon Gazit de foto’s in 2014 te publiceren. Zijn afdrukken op canvas, gehard glas, HD-metaal ChromaLuxe, Dibond en Perspex worden weergegeven in galerie’s, over interieur en exterieurontwerp (meubels, tuinen en zwembaden) en onderwaterinstallaties.

Vissen en ander zeeleven voor de kust van Curacao hebben zich aangepast aan een metalen structuur die jaren geleden in zee is gedumpt. Foto door Amos Gazit

Voor een tentoonstelling vorig jaar in Venetië werden enkele van zijn afbeeldingen op gehard glas op de vloer geïnstalleerd waar mensen over heen konden lopen.

Afgelopen zomer sprak Gazit af om de gevierde Israëlische Amerikaanse onderwaterfotograaf Amos Nachoum te ontmoeten , die in Israël was voor de opening van “Picture of His Life”, een film die documenteert dat Nachoum een ​​ijsbeer fotografeert terwijl hij ernaast zwemt.

De twee mannen zaten in de bioscoop van Tel Aviv en praatten met hun gemeenschappelijke vriend, fotograaf en auteur Itamar Grinberg .

“Ik heb Amos gezegd dat ik mezelf nooit als fotograaf heb beschouwd”, herinnert Gazit zich. “Vanwege mijn fysieke beperkingen kan ik geen geavanceerde zware apparatuur gebruiken. Ik gebruik een kleine Sony RXV-4-camera en deze is niet echt professioneel. ”

Na 12 jaar wordt een metalen paal van een droogdok voor Curaçao onderdeel van het ecosysteem. Foto door Amos Gazit

Nachoum vertelde Gazit: “Er zijn miljoenen goede technische fotografen, misschien duizenden die een verhaal op hun foto’s kunnen vangen, en heel weinig die een verhaal hebben en het met foto’s vertellen. De technische details betekenen niets. Als je je verhaal niet vertelt, doe je je werk niet. ‘

Ter plaatse introduceerde Grinberg Gazit aan curator Iris Elhanani. Ze hing die dag een tentoonstelling in de Cinemateque.

Elhanani koos 19 foto’s van Gazit om daar te tonen. Vier extra foto’s op glas werden op tafels geplaatst in de coffeeshop van de bioscoop.

Gazit, 70, woont in Tel Aviv en voelt nog steeds de gevolgen van verwondingen aan zijn hoofd, schouder, been en hand. Zijn beperkingen weerhielden hem nooit van duikexpedities “geleid door mijn verbeelding, moraal en creativiteit.”

“Gedurende mijn meer dan 30 jaar reizen en doen in deze magische wereld van riffen, stranden en zijn omgeving … verzamelde ik de visioenen, kleuren, bewegingen en sensaties, gecombineerd met het observeren en voelen van het proces van het verdwijnen van deze magische wereld, de redenen en de zee zelfherstellend, overwint en rehabiliteert.

Voor meer informatie, klik hier