Binnenkort gebruik je de smartphone in Israel om met het OV te reizen

In Israel gebruik je voor het reizen met het openbaar de RavKav kaart, een soort debit kaart waar je een bedrag op stort en dan wordt gebruikt als een soort van betaalpas iedere keer als met het openbaar vervoer reist. Ook toeristen maken hier veelvuldig gebruik van.

Dit alles gaat in april veranderen, omdat nieuwe apps gebruikers van het openbaar vervoer kunnen laten betalen met hun telefoon. Hoewel de kaart ook in gebruik blijft, zullen de apps volgens berichten in de Hebreeuwse media waarschijnlijk de omschakeling waard zijn.

Met het huidige systeem kunnen gebruikers hun Rav-Kav opladen met een opgeslagen waarde of een abonnement. De opgeslagen waarde wordt gebruikt als een betaalpas op bussen en treinen, waarbij elke reis de prijs van een ticket van de opgeslagen waarde haalt. Abonnementen zijn er in verschillende vormen en zijn gebaseerd op tijd en gebied, met opties voor maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse contracten voor treinen en bussen in steden, regio’s of het hele land.

Met de komst van de nieuwe applicaties moeten gebruikers van het openbaar vervoer de app openen nadat ze in een bus of trein zijn gestapt, kiezen welke vorm van openbaar vervoer ze hebben en vervolgens een QR-code scannen die in elke bus en ieder treinstation wordt geplaatst die de app laat weten waar ze zijn. De gebruiker moet dan aangeven waar hij van plan is naar toe te reizen om de juiste kosten te kunnen betalen. De app biedt vervolgens een betalingsbevestiging die gebruikers aan inspecteurs kunnen tonen als hen wordt gevraagd te bewijzen dat ze hebben betaald.

Het nieuwe systeem zal controleren hoe gebruikers reizen en zal aan het einde van elke maand de goedkoopste optie kiezen op basis van hun reis. Als een gebruiker bijvoorbeeld gedurende de maand meerdere keren tussen meerdere steden reist, brengt de betalingsapplicatie de gebruiker een maandelijks abonnement in rekening voor de regio waarin hij heeft gereisd. Als de gebruiker echter slechts tussen twee steden of met meerdere soorten vervoer op één dag reist, brengt de applicatie een dag abonnement voor dat gebied in rekening.

Omdat veel (ultra)orthodoxe mensen geen moderne smartphone gebruiken zal er voor deze groep reizigers een speciale smart armband worden ontwikkeld waarmee ze dan dezelfde mogelijkheden hebben als de apps bieden.

De nieuwe app biedt openbaar vervoer bedrijven de mogelijkheid andere diensten aan te bieden zoals bijvoorbeeld het huren van fietsen, e-scooters en taxi’s.

Ook zullen de populaire Moovit-app voor openbaar vervoer en de Pango-parkeer-app in het nieuwe systeem worden geintregeerd.

De National Public Transport Authority is ook van plan om een ​​eigen applicatie voor het nieuwe systeem te ontwikkelen, waarmee gebruikers ook updates kunnen ontvangen over problemen en vertragingen, maar die ook gebruikers in staat stellen klachten in te dienen en buschauffeurs te beoordelen.

“Een van de meest frustrerende dingen voor reizigers is om op een station te staan ​​en niet te weten dat de bus niet komt”, zegt Uri Appelbaum, Senior Director voor Projects & Technologies bij het ministerie van Transport, tegen Calcalist. “We zullen dit veranderen en op het moment dat er een vertraging is in de gekozen methode van openbaar vervoer, zal de reiziger alternatieven worden aangeboden.”

Ondanks dat het gebruik van apps voor het openbaar vervoer mooi klinkt, vragen velen in Israel zich af waarom het ministerie van transport niet met een een systeem komt waarmee gebruikers direct met een creditcard kunnen betalen en de berekeningen op dezelfde manier worden uitgevoerd zoals dat met deze nieuwe app gebeurt.

Je kan namelijk met creditkaart reizen op Israel Rail en met je creditcard betalen op bussen in Eilat. Het is niet bekend waarom een ​​systeem met smartphoneapplicaties werd gekozen boven het al werkende systeem met creditcards.