Gebruikte plastic handschoenen worden personages met een boodschap

Screenshot @Gloves,Stories

In Israël is het sinds de coronavirus pandemie goed gebruik om bij bezoek aan bijvoorbeeld een supermarkt, naast het verplichte mondkapje ook plastic wegwerp handschoenen te gebruiken om besmetting door het virus te voorkomen.

Die handschoenen worden echter vaak weggegooid en op straat achtergelaten. Dat zag ook grafisch ontwerper Yoav Gati toen hij in de begindagen van de pandemie met zijn peuter wandelde in de buurt van hun huis in Zuid-Tel Aviv.

Israëlische ontwerper Yoav Gati, maker van Glove Stories.

‘Het virus was niet het enige dat zich verspreidde, ook handschoenen verspreidden zich. Ik veronderstel dat mensen een beetje in paniek raakten en ze uit de auto gooiden waardoor ze op de trottoirs en in tuinen terecht kwamen. Het was vreselijk ‘, vertelt Gati aan ISRAEL21c.

In eerste instantie maakte hij foto’s van het handschoenenafval en plaatste ze op zijn Instagram-pagina om de discussie over dit volksgezondheidsprobleem te stimuleren. Daarnaast probeerde hij met gebruik van een lange stok, zoveel mogelijk de handschoenen op te ruimen.

Bij het lezen van de reacties op zijn post begon zijn creatieve oog nieuwe mogelijkheden voor de foto’s te bedenken.

‘Ik keek naar die handschoenen en zag opeens een kip of een konijn of een kameel erin. Ik dacht, ik zal iets op die handschoenen tekenen en die tekeningen uploaden. Op die manier laat ik mensen ze misschien vaker opmerken. ‘

Al snel leidde dat idee leidde tot een nieuw Instagram-profiel, Glove.Stories. Gati gebruikt de Stories-functie om onderweg grappige details op zijn handschoenfoto’s te schilderen. Hij voegt een korte ‘bio’ toe voor elk gecreëerd personage – bijvoorbeeld een matkot-spelende kat genaamd Dov en een Netflix-verslaafde eenhoorn genaamd Naor.

Screenshot @Gloves.Stories

“Ik heb meer dan 30 posts geplaatst en het werd een ding. Het profiel bereikte bijna 1.200 volgers zonder enige promotie. ”

Humor is een veel effectiever instrument dan verontwaardiging.

“Met design kun je kritiek leveren op een manier die mensen laat luisteren zonder een vinger te wijzen. Ik laat je glimlachen of zelfs lachen en dan sta je open genoeg om het probleem te beseffen ‘, zegt Gati. “Creativiteit kan ervoor zorgen dat mensen dingen opmerken en belangrijke problemen op de voorgrond plaatsen.”

Vrienden en volgers van over de hele wereld – waaronder “een paar coole influencers in grafisch ontwerp” – begonnen hem hun eigen afgedankte handschoenfoto’s te sturen.

‘Soms sturen mensen me een handschoenfoto en vragen me erop te tekenen; andere keren sturen ze tekeningen die ze hebben gemaakt om naar mijn Instagram te uploaden, ‘vertelt Gati.

Screenshot @Gloves.Stories

“Ik zou het geweldig vinden als anderen die dit project als relevant zien voor hun eigen woonplaats, hun foto’s naar mij sturen via @glove.stories. ”

De 35-jarige Gati begon zijn carrière als copywriter voor advertenties, raakte daarna gepassioneerd door design en ging naar het Shenkar College of Engineering and Design. Nu doceert hij branding bij Shenkar en helpt hij gevestigde en nieuwe bedrijven om hun creatieve strategie voor sociale media op te bouwen.