12 onderzoekers van Universiteit van Tel Aviv op lijst van de 50 beste onderzoekers ter wereld

Foto Universiteit van Tel Aviv

Een nieuwe studie van Stanford University identificeerde de top 2% van onderzoekers in verschillende disciplines wereldwijd, op basis van publicaties, citaties en impact.

De lijst bevat 160.000 onderzoekers uit 149 landen in 22 wetenschappelijke disciplines en 176 subdisciplines, meldt ISRAEL21C.

De Universiteit van Tel Aviv (TAU) kondigde aan dat 333 van haar faculteitsleden tot de top 2% behoorden, 155 van hen staan in de top 1% en 74 van hen in de top 0,5%.

De volgende 12 TAU-onderzoekers werden gerangschikt onder de 50 beste onderzoekers in hun vakgebied ter wereld:

• Prof. Itzhak Gilboa van de School of Economics staat op de zesde plaats in de wereld op het gebied van theoretische economie en zijn collega Prof. Emeritus David Schmeidler van de School of Mathematics staat op de twaalfde plaats in de wereld in dezelfde discipline.

• Prof. Jiska Cohen-Mansfield van de Faculteit Geneeskunde staat op de 12e plaats in de wereld in geriatrie.

• Drie leden van de Faculteit Ingenieurswetenschappen scoren ook hoog op hun onderzoeksgebied: prof. Emilia Fridman (26), prof. Emeritus Gedeon Dagan (29) en prof. Boris Malomed (29).

• Prof. emeritus Micha Sharir van de School of Computer Science staat op de 35e plaats en prof. Arie Levant van de School of Mathematics staat op de 36e plaats.

• Vier emeritus hoogleraren van de Faculteit Geesteswetenschappen zijn inbegrepen: Rachel Giora staat op de 40e plaats in taalkunde; Israel Finkelstein staat op de 44e plaats in archeologie; Benjamin Isaac staat op de 45e plaats in klassiekers; en Elana Shohamy staat op de 47e plaats in het onderwijs.

TAU’s vice-president voor onderzoek, prof. Dan Peer, behoort tot de beste 0,4% ter wereld op het gebied van nanotechnologie.

“Dit is een reden voor echte nationale trots. TAU staat bekend om zijn academische excellentie en wordt erkend als een toonaangevende interdisciplinaire universiteit. Het is een grote eer voor ons dat 333 van onze onderzoekers tot de top 2% van ‘s werelds beste onderzoekers behoren, ”zei Peer.