Redenen voor het eten van melkkost op Sjawoe’?ot

Vraagt u zich ook af waarom wij met Sjawoe’ot altijd melkkost eten?
Zwi Goldberg zet voor ons in dit stuk vier redenen op een rij.

?Sjawoe’?ot is een verlenging van Pesach en de afsluiting daarvan.
Zoals wij twee gekookte gerechten eten op Pesach ter herinnering aan
het Pesach-lam en het Chaggiga offer op Pesach, zo eten wij ook twee
gekookte gerechten op Sjawoe?ot: een melkgerecht en een vleesgerecht.
Maar daar men die niet van hetzelfde brood bij zowel een vleesgerecht
als een melkgerecht kan eten, en men ook geen melk- en vleesgerecht in
één maaltijd kan eten, wordt dat verdeeld over twee maaltijden. Het is
ook ter herinnering aan de twee broden die op Sjawoe?ot gebracht
werden? (Rabbijn Mosj̩ Isserles РRama).?

De dag dat Mosjé uit het water gehaald werd, was de 6de
Sivan, en hij wilde alleen maar gevoed worden door een Hebreeuwse
vrouw. Deze verdienste memoreren wij door op deze dag melkkost te eten?
(Sefer Matamim).? Tot aan Matan Tora, het geven van Tora,? was het de
Joden toegestaan vlees te eten van niet-kosjere dieren en van
niet-kosjer geslachte dieren, zoals de sjechita-wetten,? wetten van
kosjer slachten,? voorschrijven. Nadat Tora gegeven was, werd hen
sjechita en de wetten van verboden voedsel voorgeschreven. Omdat nu al
hun borden en overig eetgerei verboden werden, en zij die niet konden
kosjer maken, konden zij alleen maar melkkost eten? (Ge?ulat Israël).?

De getalswaarde van de Hebreeuwse letters van het Hebreeuwse woord voor
melk. CHaLaV ?Chet, Lamed, Beit ? telt op tot veertig [Chet = 8; Lamed
= 30; Beit -2], hetgeen overeenkomt met de veertig dagen die Mosjé
boven op de Berg Sinaï doorbracht [toen hij de Tora kreeg]? (Rabbijn
Sjimsjon of Ostropol).

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwsbrief:
NIEUWS UIT ISRAEL
. Deze nieuwsbrief brengt in het Nederlands
vertaald nieuws uit en over Israël. Wilt u zich abonneren op deze
nieuwsbrief, stuur dan een e-mail naar: eretszwi@netvision.net.il