Scholieren gidsen scholieren


Michiel Schenkel, Jeanette Bolhuis, Kert Tähhe en Selim Çiray zitten op het Kamerlingh Onnes-College in Groningen. Met nog zeven Nederlandse en elf Duitse scholieren geven ze tot eind mei rondleidingen op de tentoonstelling ‘Anne Frank – een geschiedenis voor vandaag’ in het Duitse Papenburg.

Van de vier heeft alleen Michiel (16) het dagboek van Anne Frank
gelezen, en hij is ook de enige die Duits in zijn vakkenpakket heeft.
Toch zijn ook zijn klasgenoten Jeanette (16), Kert (18) en Selim (16)
gids op de tentoonstelling Anne Frank - een geschiedenis voor vandaag
in het Duitse Papenburg. Deze werd zondag geopend door commissaris van
de koningin Hans Alders. “Ik brabbel nog beter Duits dan hij.”

De vier havo-leerlingen van het Kamerlingh Onnes College in Groningen
zijn tot en met 28 mei tentoonstellingsgids in Papenburg. Ze geven
andere Nederlandse jongeren een rondleiding over de tentoonstelling die
gaat over Anne Frank en de mensen om haar heen, en de jodenvervolging
in het algemeen. Na de rondleiding leiden ze een discussie tussen
Nederlandse en Duitse jongeren die gaat over vooroordelen.

“Anderhalve week geleden hebben we een workshop van vier dagen gevolgd
waarin we leerden wie Anne Frank was, hoe je een discussie leidt en hoe
je een goede gids wordt. Je moet bijvoorbeeld op je houding letten en
niet monotoon praten,” vertelt Michiel. Jeanette vult aan: “We hebben
ook geleerd hoe je je angsten kunt onderdrukken. Als je bijvoorbeeld
bang bent om een black out te krijgen, vraag je iemand uit de groep die
je rondleidt iets voor te lezen.”

Over Anne Frank moesten de scholieren nog wat bijgepraat worden. Selim:
“Ik wist niet eens hoe de vader van Anne Frank heette.” Hij, Jeanette
en Kert hadden het dagboek van Anne Frank dan ook nog nooit gelezen.
“Nu nog steeds niet, maar ik ben wel van plan dat te doen voordat ik ga
rondleiden,” vertelt Selim. Op 12 mei doet hij zijn eerste rondleiding
en reist hij met Jeanette naar Papenburg. Michiel en Kert gaan
aankomende maandag al aan de slag als tentoonstellingsgids. In totaal
gaan de leerlingen drie dagen naar Papenburg. Op 5 mei leiden ze ook
nog een discussie in het Stadspark. “Best wel eng, maar gelukkig hebben
we veel geleerd tijdens de workshop,” vindt Selim.

Het idee om zich op te geven voor dit project kwam van hun mentor
Boukje Tanja. Voor een onderzoek voor het vak geschiedenis moeten de
havisten een werkstuk maken, en deze ervaring kunnen ze daarvoor goed
gebruiken. “We wisten toen we ons hiervoor opgaven alleen dat het om
een uitwisselingsproject met Duitse scholieren ging, niet dat het over
dit onderwerp zou gaan. Maar als ik dat had geweten, had ik ook
meegedaan.”

De scholieren zien het alle vier dan ook niet als een verplichting.
Kert: “Het is heel leuk om te doen. Tijdens de workshop die we in
Duitsland volgden was het ook hartstikke gezellig.” Selim: “Net een
vakantie.”

Zie ook Anne Frank – eine Geschichte für heute ? Een geschiedenis voor vandaag, Deutsch-niederländische Grenztournee
 

De tentoonstelling komt ook naar Nederland. Zie daarvoor het artikel Jongerenproject Grenzeloos over Anne Frank

Advertentie (4)