Friedensreich Hundertwasser: fantasierijk en veelzijdig


In maquettes en schilderijen presenteert de Kunsthal Rotterdam een groot overzicht van de architectuurmodellen van kunstenaar en architect Friedensreich Hundertwasser (1928-2000).

Deze zomer presenteert de Kunsthal Rotterdam
voor het eerst in Nederland een groot overzicht van de
architectuurmodellen van kunstenaar en architect Friedensreich
Hundertwasser (1928-2000). Ruim twintig modellen en enkele tientallen
schilderijen zijn voor het eerst in Nederland te zien.
Ze verbeelden Hundertwassers eigenzinnige en afwijkende ideeën over
architectuur. De tentoonstelling gaat in op zijn fantasierijke en
veelzijdige ontwerpen en is nog tot 5 september te zien.

Friedrich  Stowasser, alias Friedensreich Hundertwasser,
stond  aanvankelijk bekend om zijn kleurrijke schilderijen,
performances en alternatieve levenswijze. Hij schrijft essays en
kritieken, houdt (naakt)lezingen en zet met zijn theorieën de
architectuurwereld aan het denken.

In de jaren zeventig ontwikkelt Hundertwasser eigenzinnige concepten
over architectuur. De namen van zijn ontwerpen, zoals 
Spleetogenhuis, Terrashuis en Spiraalhuis spreken voor zich. In de
jaren  tachtig brengt Hundertwasser zijn theorieën in de praktijk
en bouwt als een moderne Antoni Gaudí fantastische architectuur.

Hij bedenkt, bouwt en ?bekleedt? verschillende al dan niet bestaande
gebouwen. Het bouwproces begint, volgens Hundertwasser, pas wanneer het
gebouw wordt bewoond. Zoals een  sloppenwijk ontstaat, zo zou
iedereen zijn eigen architectuur moeten maken.  Kleurgebruik in de
architectuur is voor Hundertwasser net zo belangrijk als in  de
schilderkunst. Hij blijft dan ook een schilder die huizen omvormt en
houdt  zich niet aan de gebruikelijke clichés en normen van de
academische  architectuur. Ecologie en fantasie zijn de
uitgangspunten voor zijn ontwerpen.  Zijn sprookjesachtige
gebouwen zijn voor veel mensen het voorbeeld van mooie 
architectuur.

In Kawakawa, in Nieuw Zeeland, waar Hundertwasser op 19 februari 2000
overleed, bouwde hij een opzienbarend publiek toilet. Het object was
van meet af aan dermate populair dat het gemeentebestuur de toilet voor
gebruikers wilde sluiten. De Oostenrijkse Hundertwasser Stiftung
protesteerde: het zou verraad zijn aan de kunstenaar en zijn legaat,
want Hundertwasser wilde juist mensennaar het onbeduidende stadje
trekken met een ‘vrolijk object dat de kwaliteit van leven zou
verhogen’.

Een vrij goede biografie van Hundertwasser is te lezen op www.leninimports.com
Speciaal voor kinderen is er de website Hundertwasser für Kids, met uitleg, foto’s, spelletjes en links.

Advertentie (4)