Opvallende Franse antisemitisme-campagne afgeblazen


Met een postercampagne van uitvergrote bidprentjes van Jezus en Maria met graffiti ‘Vuile jood’ eroverheen geklad wilde de Vereniging van Joodse Studenten in Frankrijk UEJF in diverse grote Franse dagbladen de strijd aanbinden met het antisemitisme.

De twee posters zouden vanaf dinsdag 25 oktober verschijnen in een
aantal grote Franse dagbladen, zoals Le Monde, Liberation en sportkrant
L’Equipe. Op de suikerzoete, in pasteltinten uitgevoerde bidprentjes
staan een vriendelijk kijkende Jezus en Maria, met de handen gespreid
in een gebaar  van verzoening. Dwars over de afbeelding zijn in
vette, zwarte letters, als door een tagger die aan het werk is geweest
met een spuitbus, de woorden ‘sale juif’ (vuile jood) en ‘sale juive’
(vuile jodin) geklad.

De opvallende campagne was een initiatief van de Union des Etudiants
Juifs de France, de vereniging van joodse studenten in Franrkijk.

“Wij
willen zeggen: het antisemitisme is een zaak van iedereen”, verklaart
voorzitter Yonathan Arfi. “Het is het doorbreken van een taboe en
zeggen: vandaag kun je over antisemitisme niet langer de kop in het
zand steken. En Frankrijk is een katholiek land. Daarom hebben we
katholieke symbolen gebruikt om de boodschap erin te hameren. Maria en
Jezus zijn universele symbolen die iedereen raken. Jezus was immers ook
een jood en is ook in de islamitische traditie bekend. Het nooit onze
bedoeling geweest om katholieken voor het hoofd te stoten. schofferen.
Integendeel, Jezus was de eerste anti-racist.”
De vijandelijkheden tegen de joden staan vaak in verband met het
Palestijns-Israëlische conflict, de daders zijn doorgaans jonge
moslims. De keuze van de UEJF om in de eerste plaats christenen te
shockeren is daarom opmerkelijk. Ter verklaring staat onderaan de
poster: “Antisemitisme: en als het iedereen nu eens aanging?”

Volgens Arfi moet een campagne vandaag de dag wel shockeren om mensen
te wakker te schudden. De UEJF koos voor het contrast tussen de
suikerzoete bidprentjes en de vette zwarte koppen om duidelijk te maken
hoe smerig de gebruikte beledigingen zijn.

 “Voor mij”, zei Arfi, “is antisemitisme een probleem van
volksgezondheid, zoals aids, verkeersveiligheid of roken. Het is een
zaak van iedereen, een die de waardigheid van alle mensen aantast. We
willen dat de overheid er een zaak van algemeen belang van maakt, dat
ze een nationale campagne voert, zoals tegen tabaksgebruik.”

Maar de reacties op de beelden, die vorige week al uitlekten in de
Franse pers, zijn te negatief, liet de UEJF gisteravond weten in een
mededeling op haar website. “Ze
overschaduwen de inhoud van de campagne en dat was niet de bedoeling.”
De katholieke hierarchie in Frankrijk had nog niet onmiddellijk
gereageerd op de campagne, maar de Internationale Liga tegen racisme en
anti-semitisme had dat wel gedaan. Deze vroeg de studenten om de
affiches terug te trekken of ze aan te passen. Volgens hen was de
campagne te ‘shockerend’, en zou daarom eerder contraproductief werken.
De UEJF heeft zich door dat argument laten overtuigen en heeft de
campagne afgeblazen.

De Franse minister van Binnenlandse Zaken Dominique de Villepin, gaf op
19 oktober cijfers vrij over het aantal racistische en antisemitische
aanslagen in Frankrijk. Tussen januari en september 2004 ging het
volgens hem om 123 racistische en 166 antisemitische aanslagen; dat is
meer dan in heel 2003.

De UEJF heeft eigen cijfers die nog hoger zijn. Volgens de
studentenvereniging was er tussen januari en oktober van dit jaar al
sprake van 322 antisemitische daden.

Advertentie (4)