Minhagiem voor Sjawoeot


Sjawoeot, de Jom Tov waarop gevierd wordt dat de Tora werd gegeven aan het joodse volk is omgeven met tradities. Het huis wordt versierd met groen, er wordt melkkost gegeten, en vrome Joden leren de hele nacht Tora. Wat zijn de achtergronden van deze ‘minhagiem’ (gebruiken)?

Sjawoe’ot is een verlenging van Pesach en de afsluiting daarvan. Zoals
wij twee gekookte gerechten eten op Pesach ter herinnering aan het
Pesach-lam en het Chaggiga offer op Pesach, zo eten wij ook twee
gekookte gerechten op Sjawoeot: een melkgerecht en een vleesgerecht.
Maar daar men die niet van hetzelfde brood bij zowel een vleesgerecht
als een melkgerecht kan eten, en men ook geen melk- en vleesgerecht in
een maaltijd kan eten, wordt dat verdeeld over twee maaltijden. Het is
ook ter herinnering aan de twee broden die op Sjawoeot gebracht werden
(Rabbijn Mosje Isserles – Rama).

De dag dat Mosje uit het water gehaald werd, was de 6de Sivan, en hij
wilde alleen maar gevoed worden door een Hebreeuwse vrouw. Deze
verdienste memoreren wij door op deze dag melkkost te eten (Sefer
Matamim). Tot aan Matan Tora, het geven van Tora, was het de Joden
toegestaan vlees te eten van niet-kosjere dieren en van niet-kosjer
geslachte dieren, zoals de sjechita-wetten, wetten van kosjer slachten,
voorschrijven. Nadat Tora gegeven was, werd hen sjechita en de wetten
van verboden voedsel voorgeschreven. Omdat nu al hun borden en overig
eetgerei verboden werden, en zij die niet konden kosjer maken, konden
zij alleen maar melkkost eten (Geulat Israël).

De getalswaarde van de Hebreeuwse letters van het Hebreeuwse woord voor
melk. CHaLaV Chet, Lamed, Beit  telt op tot veertig [Chet = 8; Lamed =
30; Beit -2], hetgeen overeenkomt met de veertig dagen die Mosje boven
op de Berg Sinai doorbracht [toen hij de Tora kreeg] (Rabbijn Sjimsjon
of Ostropol).

Onderstaande tekst is een uittreksel van de 3 delen van The Book of
Our Heritage, van Rabbijn Eliyahu KiTov, vervaardigd door Zwi Goldberg

De volgorde van het gebed en de kiddoesj is voor Sjawoe’ot gelijk
aan die voor de Sjalosj Regaliem (de drie pelgrimfeesten), echter met
specifieke referenties aan het Sjawoe’ot feest, het tijdstip waarop
Tora gegeven werd aan het joodse volk.

Tijdens moesaf worden de “toegevoegde offers” en “het nieuwe
mincha-offer” genoemd in de passage Oewejom Habikkoeriem. Halleel wordt
in zijn geheel gezegd, in overeenkomst met wat op de andere feesten van
de Sjalosj Regaliem gezegd wordt.

Tijdens de kiddoesj wordt ‘s avonds Sjehechejanoe gezegd. Vrouwen
zeggen Sjehechejnoe samen met de beracha over het aansteken van de
kaarsen, voordat zij de lichtjes aansteken. Overeenkomstig de gewoonten
van de Jom Tov is men ook nu verplicht twee maaltijden te gebruiken, ‘s
avonds een melkmaaltijd, ‘s morgens een vleesmaaltijd, beiden met wijn.
Het is de gewoonte om Erev Sjawoe’ot,- de dag voor Sjawoe’ot,- in het
mikwe (ritueel bad) te gaan, want men is verplicht zich te reinigen
voor een Jom Tov. Sommigen gaan ook op de ochtend van Jom Tov in het
mikwe, ter herinnering aan Israëls reiniging op de
“dag-van-onthouding,” voordat zij de Tora ontvingen.

Hoewel het veelal de gewoonte is om het ma’ariv-gebed -(avondgebed) wat
vroeger te zeggen dan gewoonlijk op Erev Jom Tov, wordt op de eerste
avond van Sjawoe’ot echter ma’ariv uitgesteld tot na Tseet Hakochaviem,
het uitkomen van de sterren. Zeven volledige weken moeten er verlopen
zijn sedert de tweede dag van Pesach tot de vooravond van Sjawoe’ot. En
wanneer de heiligheid van de Jom Tov wordt “geaccepteerd” voordat de
49ste dag voorbij is, zijn de 49 dagen van de Omer die men moet tellen,
niet volledig.

Zo wordt ook de kiddoesj voor Sjawoe’ot niet gezegd voordat de nac

Advertentie (4)