LJG: Sidrot Mattot-Masé, Bemidbar (Numeri) 30:2-36:13

In sidra Matot krijgt de verdeling van de buit na de bloedige strijd tegen de Midjanieten meer aandacht dan de wijze waarop de hulpeloze slachtoffers werden gedood. Jeremy Schonfield vraagt zich af welk waardensysteem hier wordt gebruikt. Sidra Masé is de laatste uit het boek Bemidbar. De gedetailleerde beschrijvingen van de trektocht door de woestijn wijzen ons op onze eigen levensweg, zegt Natan Meir.

Sidra MATOT wordt besproken door Jeremy Schonfield

Als je probeert aan gebeurtenissen in Tora cijfers te geven voor de ethische problemen, die ze stellen, krijgt de slachting onder de Midjanieten in Bemidbar 31 een tien. Van het doden zelf, dat nauwkeurig was voorbereid en uitgevoerd op hulpeloze slachtoffers – er is geen enkele Israëliet bij omgekomen, volgens dit verslag – worden nog minder bijzonderheden gegeven dan van het verdelen van de buit. Wat voor waardensysteem is hier gebruikt?

In de commentaren wordt iedere strohalm aangegrepen. Volgens Rasji (BT Baba Kamma 38b) werden de Moabieten minder hard aangepakt dan de Midjanieten omdat Ruth, een Moabitische, naderhand met Boaz zou trouwen en de voormoeder van koning David zou worden. Maar dit versterkt alleen maar de vraag, waarom de Midjanieten, die niet zo’n bejiechiste nakomeling zouden krijgen moesten sterven.

De vroegere Britse Opperrabbijn J.H. Hertz, die graag een positieve draai aan de dingen gaf, gebruikt een paar onwezenlijke argumenten. Hij zegt dat het niet juist kan zijn dat de slachting compleet was omdat er naderhand ook weer Midjanieten in de Bijbel voorkomen. Daarnaast wijst hij er op dat de doodslag kan worden vergeven omdat zij in de hitte van het moment plaatsvond, zoals de Britse soldaten wreedheden begingen in de nasleep van de opstanden in India in 1851.

Dr. Jeremy Schonfield is docent aan het Oxford Centre for Hebrew and Jewish Studies en aan het Leo Baeck College.

Sidra Masé wordt besproken door

Advertentie (4)