Nesjomme en soul bij “Yiddishe Weltn”

In een uitverkochte grote concertzaal van Cristofori opende Shura Lipovski met haar ensemble "Yiddishe Weltn" de 10e editie van het Internationaal Joods Muziek Festival.

Maar de jiddisje wereld waarin Shura het publiek meenam is in haar uitvoering geen fossiel, versteend en onbereikbaar: in ruim anderhalf uur werd een levendig, kleurrijk beeld van de vervlogen wereld van de jiddisje cultuur opgeroepen.Van de eerste tonen van ‘Sirba de la izvoare’ en ‘Doina’ waarmee het concert werd geopend, langs een ‘nigun’, een lied zonder woorden, anonieme liefdesliedjes en een aanstekelijk drinklied ‘Trink brider, trink ojs’ op tekst van Mordechai Gebirtig, via twee indringende oorlogsliederen, instrumentale dansen tot het beeldende ‘Chassidimlech’, een chassidisch danslied: de emoties spatten van het podium. Wàt een virtuositeit, wàt een samenspel! Onbeschrijfelijk, de muzikale flirt tussen accordeonist Bart Lelivelt en violiste Monique Lansdorp, intens ontroerend, de manier waarop contrabassist Scarlat Lipovski begeleidde in het ghettoliedje ‘Tsvey taybelech’, indrukwekkend ‘Es hot sich der krig schojn geendikt’, haast als een chanson vertolkt, met een modern-aandoende, treurmarsachtige begeleiding. Het ‘Shabeslied’ werd door velen in het publiek zachtjes meegezongen: "Scholem, scholem…"Shura Lipovski leidde zelf de verschillende programma-onderdelen in, vertelde over de achtergronden en vertaalde af en toe stukjes van de jiddisje teksten. Maar ook zonder die hulp was haar uitvoering geestig en beeldend. OP deze manier vertolkt wordt duidelijk dat jiddisje liederen een vorm van ‘oral history’ zijn: alles werd bezongen, van de grootste emoties tot de kleinste alledaagse voorvalletjes.Het Shabeslied, als laatste toegift, en nu luidkeels meegezongen, besloot het concert. "Scholem, scholem fir die gantze welt, omein"!

Advertentie (4)