Rotterdam met een Israëlisch tintje

tijger IFFRDe 36e editie van het Internationaal Filmfestival Rotterdam staat weer voor de deur. Twaalf dagen waarin de filmliefhebber zich kan onderdompelen in een veelheid aan genres, verhalen en beelden. Dit jaar met twaalf documentaires over het dagelijkse leven in Israël en de Palestijnse gebieden: Images from the Region.


Naast het documentaireprogramma is er meer inbreng van Israëlische dan wel Joodse kant. Op woensdag 24 januari zal het festival openen met La Antena (Aerial) van de Argentijns-Joodse regisseur Esteban Sapir. Hij wordt gezien als een van de grondleggers van de ‘Nuevo Cine Argentino’, de nieuwe Argentijnse cinema.

La Antena is Sapirs’ tweede film. Dit keer heeft hij zich laten inspireren door de groten van de zwijgende film, zoals Murnau, Lang, Vertov en Eisenstein. Sapir gebruikt de rijke beeldtaal uit het zwijgende verleden en combineert dit met een moderne vormgeving, montage en technieken. De thematiek getuigt ook van de moderne tijd; monopolisering, het consumentisme en de toenemende culturele vervlakking. Het verhaal is een sprookje over de kracht van de menselijke stem tegen de steeds toenemende middelmatigheid en de culturele vervlakking.

Voor het programma Sturm und Drang is de Israëlische speelfilm Melanoma My Love (Melanoma Ahuvati) van David Ofek en Joseph Madmony geselecteerd. Een drama dat gebaseerd is op een periode uit het leven van de hoofdrolspeler, Yigal Adika. Zijn, intussen overleden, vrouw Orit is dertig als bij haar kanker wordt geconstateerd. De film is een reconstructie van die tijd en balanceert telkens tussen fictie en documentaire. Een adembenemde film.

Het overgrote deel van de Israëlische inbreng is te zien in het onderdeel Images of the Region. Tien Israëlische documentaires vormen de hoofdmoot van het programma, aangevuld met een Franse en een Amerikaanse productie. De onderwerpen lopen uiteen van de oelpan tot Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenen. Toch is het jammer dat de meerderheid van de films in dit programma en ook die van Palestijnse makelij telkens weer over één onderwerp gaan: Het Conflict. Ondanks dat is het zeker een programma dat de moeite waard is. De volgende producties zijn te zien in dit onderdeel:

Zes korte documentaires
A Declaration van Yael Bartana, Israël, Nederland, 2007 – 8’
Een persoonlijke korte, poëtische film.

Power (Lochamim) van Ayelet Bechar, Israël, 2006 – 15’
Een bedoeïne uit het noorden van Israël wil vrijwillig dienst nemen in het IDF.

The Mall (HaKanyon) van Jonathan Ben Efrat, Israël, 2006 – 12’
Honderden illegale Palestijnen w