Drukste snelweg van Israel overkapt met park

2015-08-10 OGE-Ayalon-River-Park-Tel-AvivIsraels drukste verkeersader de Ayalon, die dwars door Tel Aviv loopt, wordt mogelijk overkapt. Op de overkapping zou een prachtig nieuw park te moeten komen met een oppervlakte van 60 hectare, met recreatiegebieden, fietspaden, wandelroutes en horecagelegenheden. Het nieuwe project moet de snelweg van een bron van vervuiling en geluidsoverlast veranderen in groene oase in de stad. De overkapping eist een investering van ruim 478 miljoen euro.

De Ayalonsnelweg, Route 20, heeft acht rijbanen en twee spoorbanen en verwerkt dagelijks 750.000 voertuigen. Hij is de drukste verkeersader van het land en ook één van de drukste in het Midden-Oosten. Twee weken geleden keurde de de stedelijke planningscommissie van Tel Aviv het plan goed. Zij sprak van een “groene long” voor de stad en noemde dit het “grootste stedelijke project” in Israel.

Door het project kan de zakenwijk van Tel Aviv in de oostelijke kant van de stad verbonden worden met het centrum. Raadslid en hoofd van de projectstuurgroep Pinkas noemt dit project een ‘mijlpaal op het gebied van milieu en architectuur van internationale allure. Het zal volgens Pinkas een bron van trots worden voor de bewoners, omdat het grote park dat wordt aangelegd een oplossing gaat bieden voor het gebrek aan openbare ruimte in de stad en omdat de luchtvervuiling en geluidoverlast zullen verminderen.

Critici van het plan zien liever dat de ruim 478 miljoen euro dat de metamorfose van de snelweg gaat kosten geïnvesteerd worden in verbetering van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door de bouw van een metro. Anderen waarschuwen dat de immense schaal van het project hoogst waarschijnlijk gaat leiden tot een enorme kostenverhoging.

Het lokale architectenbureau dat het plan presenteerde, Lerman Architecten, kan nog niet aan het werk. De stedelijke planningscommissie moet nog verschillende onderdelen van het plan goedkeuren. Dit zou het komende jaar gebeuren. Wanneer de formaliteiten zijn afgerond, kan de bouw binnen drie jaar starten.

Bron: CIDI / Mike Durrand