Actie van BDS activiste werkte als boemerang, Israelische wijn bij Hema uitverkocht

BDS activiste Mieke Zagt kwam op Twitter met de vraag aan de Hema waarom ze Israelische wijn uit de Westbank verkopen en wees erop dat dit tegen de EU regels is. Haar vraag ging viral en bereikte het tegenovergestelde: De wijn is uitverkocht bij de online winkel van de Hema. Daarnaast is het ‘hot news’ in Israel nadat Cnaan Lipshitz er een artikel over heeft gepubliceerd op JTA.

In werkelijkheid is de Efrat Winery een van de oudste van Israël en gevestigd in Tzora, een stad die gelegen is binnen de wapenstilstandslijn van Israël in 1949. De wijn is niet afkomstig van betwist grondgebied. Na onderzoek kwam ook de HEMA tot de conclusie dat de wijn niet uit betwist gebied komt, maar uit een kibboets ten westen van Jeruzalem.

Haar tweet werd opgepikt door o.a. Hidde van Koningsveld van het CIDI en andere “pro-Israël-activisten”, waarna Gideon van der Sluis de hashtag #tipvanMieke bij meerdere twitteraars introduceerde en de hashtag zich als een lopend vuurtje verspreidde, gepaard gaande met ludieke opmerkingen.

Binnen 24 uur werd het “trending topic” op Twitter en bereikte de hastag de eerste plaats, met mensen uit heel Nederland die foto’s plaatsten van de bij de Hema gekochte Israelische wijn.

Binnen enkele uren waren zowel de rode als witte Efrat-wijnen uitverkocht in de online winkel van Hema, een keten met alleen al in Nederland 525 winkels.

Zelfs De Telegraaf pikte het nieuws op en bracht het prominent op de voorpagina. Het hek was echter van de dam toen Christenen voor Israel het op haar website heeft geplaatst met het verzoek aan de lezers de Efrat wijn bij de Hema te kopen.

Yanki Jacobs, een rabbijn uit Amsterdam die Chabad op Campus leidt, zei dat hij “opgetogen” was over de manier waarop de campagne verliep. “Het is een genoegen om te zien, slechts een paar dagen na Poeriem, dat iets ergs in iets goeds verandert”, vertelde hij het JTA.

Mieke Zagt had blijkbaar een andere kijk op het hele extravaganza. Op Twitter leek ze te suggereren dat de mensen die haar bespotten bezig waren met ‘intimidatie en laster’. Haar “verklikkers”, voegde ze eraan toe, “tonen hun echte Twitter-aard”, die ze “erg verontrustend” noemde.

Hema wou niet aangeven hoeveel flessen zijn verkocht, onder vermelding van hun beleid. Maar ze erkenden dat bij diverse filialen én hun online winkel de Efrat-wijn inmiddels is uitverkocht. Esther Voet, de hoofdredacteur van het NIW, zei dat ze het verhaal grappig vond. “Het is hilarisch, iedereen begon Israëlische wijn te kopen”, vertelde ze aan JTA.

Compilatie #tipvanMieke tweets:

Advertentie (4)