Grote ontslaggolf bij Israel’s mobiele telefoonbedrijven

Er komt een grote ontslaggolf aan bij Israel’s mobiele telefoonbedrijven. Pelephone had enige dagen geleden aangekondigd 500 mensen te zullen ontslaan, circa 25% van het totale personeelsbestand. Dinsdag heeft Cellcom bekendgemaakt 700 mensen te zullen ontslaan.

Pelephone Communications Ltd. is van plan 400-500 werknemers te ontslaan, een kwart van het personeel, inclusief uitzendkrachten, zegt het arbeiderscomité. De ontslagen liggen in de service- en engineeringsafdeling van het bedrijf. Het management zegt echter dat het aantal ontslagen veel minder zal zijn.

De geplande ontslagen trekken niet veel aandacht, omdat de werknemers al enkele maanden campagne voeren tegen de reorganisatieplannen van het bedrijf. Bronnen informeren Globes echter dat het management 500 werknemers wil ontslaan, wat een grote crisis veroorzaakt, waarbij de werknemers demonstreren voor de huizen van het management van het bedrijf, waaronder CEO Ran Guron.

Cellcom kwam vandaag met het bericht dat in het kader van een reorganisatieplannen 700 tot 800 werknemers zullen worden ontslagen. Als onderdeel van het plan heeft Cellcom accountants van Deloitte ingehuurd als financieel adviseurs om de maatregelen te ondersteunen. Het plan wordt pas volgende maand, na de Joodse feestdagen, gepubliceerd. Het arbeiderscomité heeft laten weten “alert” te zijn op de bedoelingen van het management. Het arbeiderscomité moet nog beslissen welke protestmaatregelen het zal nemen en wacht op de details van het plan.

De problemen van deze twee telefoonbedrijven zijn niet nieuw. Alle Israelische telefoonbedrijven hebben te maken met grote verliezen.

Deze worden voornamelijk veroorzaakt door de grote investeringen die moeten worden gedaan om de netwerken door middel van glasvezelkabels up to date te maken. Ook de verlaagde prijzen voor abonnementen en gesprekken, die min of meer door de Israëlische overheid zijn afgedwongen, ligt aan deze problematiek ten grondslag.

Daarnaast zijn de telefoonbedrijven met tv kanalen de concurrentie aangegaan, en daar blijkt minder interesse voor te zijn dan men had gedacht.

Cellcom verwacht dit jaar een verlies te lijden van 25 miljoen euro.

Advertentie (4)