Door het coronavirus gaat elektrificatie treinen rond Tel Aviv sneller dan gepland

Ter illustratie. Foto Israël Railways

Israël Railways profiteert van het stilvallen van alle treinen als gevolg van het feit dat er door het coronavirus aanzienlijk minder treinen rijden waardoor het werk voor elektrificatie van de sporen in Tel Aviv aanzienlijk sneller gaat. De komende weken zullen de elektrificatie werkzaamheden worden voltooid tussen het Tel Aviv Haganah Station en het centraal station van Tel Aviv Savidor vlakbij Ramat Gan.

Als de elektrificatie werkzaamheden aan de nieuwe snelle spoorverbinding Jeruzalem – Tel Aviv tussen het Yitzhak Navon Station in Jeruzalem en Tel Aviv Savidor zijn voltooid, zal de Spaanse aannemer Semi, die de werkzaamheden uitvoert, recht hebben op een extra bonus van NIS 500 miljoen (€ 125 miljoen).

Elektrificatie van het spoorwegnet, dat nu voornamelijk dieseltreinen gebruikt, is het vlaggenschipproject van Israel Railways. Het zal een aanzienlijke toename van het aantal treinen en passagierscapaciteit mogelijk maken en de vervuiling aanzienlijk verminderen.

Israel Railways zegt dat er, naast de voltooiing van de elektrificatie werkzaamheden naar het Centraal Station van Tel Aviv Savidor, ook gewerkt wordt aan het elektrificeren van de lijn verder naar het noorden, richting Herzliya, en aan de Hasharon-Ra’anana-lus.

De elektrificatie werkzaamheden zijn ook begonnen op de lijn naar Ashkelon, waar het operatiedepot zich bevindt voor de elektrische treinen die bij Siemens zijn besteld. Het huidige tijdschema voor het voltooien van alle elektrificatie werkzaamheden is 2025.

Michael Maixner, CEO van Israël Railways, die zijn positie in juli 2019 betrok, heeft besloten een nieuw hoofdstuk te openen in de betrekkingen met Semi, die waren verslechterd onder voormalig voorzitter van Israël Railways Dan Harel. Het is Maixner duidelijk geworden dat de Israëlische spoorwegen een deel van de verantwoordelijkheid deelden voor de storingen die tot de vele vertragingen in het elektrificatie project leidden.

Harel wilde Semi van het project verwijderen, maar kreeg geen steun van de raad van bestuur.

Met Semi is een nieuwe overeenkomst ondertekend op basis van de oorspronkelijke overeenkomst, die mijlpaal-betalingen omvat voor voltooide werkzaamheden volgens een sneller schema. Semi zal meer werknemers leveren en het werk uitbesteden aan onderaannemers.