Israel Aircraft Industries (IAI) test robot met UV-licht om vliegtuigen te ontsmetten

Een demo van IAI’s UV-C-sterilisatietechnologie op een vrachtvliegtuig in de faciliteiten van het bedrijf foto IAI

Een innovatief robotsysteem om passagiersvliegtuigen snel te steriliseren door middel van krachtige UV-lichttechnologie, wordt getest door het toonaangevende Israëlische ruimtevaart- en defensiebedrijf Israel Aerospace Industries (IAI). Het bedrijf is wereldwijd bekend door haar baanbrekende technologieën.

Op grote schaal gebruikt om water te zuiveren, heeft IAI de afgelopen weken de UV-C-technologie (ultraviolette golflengte) aangepast om de coronavirus faciliteiten in het Sourasky Medical Center (Ichilov) en het Yitzhak Shamir Medical Center in Tel Aviv met succes te kunnen desinfecteren.

Nu hebben ingenieurs van de luchtvaart-divisie van IAI de technologie aangepast voor de efficiënte en autonome sterilisatie van passagiersvliegtuigen tussen vluchten door, waardoor de mogelijkheden van luchtvaartmaatschappijen worden vergroot om de activiteiten op een veilige en schone manier snel opnieuw op te starten.

De UV-C-technologie is gebaseerd op elektromagnetische straling die wordt uitgezonden met een golflengte van 254 nanometer, een frequentie die alle ziektekiemen en virussen doodt en effectiever is dan traditionele chemische reiniging van cabineoppervlakken.

“Ons systeem bestaat uit een robotsysteem dat autonoom in het vliegtuig werkt”, zegt Avi, de projectleider van de IAI-luchtvaartdivisie, wiens achternaam om veiligheidsredenen niet bekend kan worden gemaakt. “We kunnen de robot een plattegrond van het vliegtuig of een andere grote ruimte geven, en het systeem werkt automatisch.”

“Het systeem wordt getest op een vliegtuig dat momenteel wordt aangepast door IAI-ingenieurs in de faciliteiten van het bedrijf”, zegt Avi. Het systeem is sneller gebleken dan traditionele interieurreiniging en steriliseert alles in de buurt van het systeem, inclusief de bekleding van vliegtuigstoelen en andere stoffen.

“De gebruikelijke reinigingsoplossingen vergen veel tijd en omvatten chemicaliën, water en vloeistoffen. Passagiers kunnen pas in het vliegtuig stappen als het is opgedroogd”, zegt Avi, eraan toevoegend dat het systeem “veel betaalbaarder” is dan de bestaande reinigingsmethoden. “Als je dit systeem gebruikt, kun je direct na het reinigingsproces instappen.”

Het aanpassen van het systeem voor mobiel gebruik in vliegtuigen is niet zonder uitdagingen geweest. Het inzetten van de technologie vereist goedkeuring van de luchtvaartautoriteiten, de toevoeging van een krachtig ingebouwd wisselstroom systeem, terwijl de robot ook tussen de smalste stoelen van het vliegtuig moet navigeren.

“Het systeem kan heel snel werken in een vliegtuig, omdat de afstand van het systeem tot de wanden en plafonds veel kleiner is dan in een ziekenhuiskamer”, aldus Avi.

De introductie van effectieve sterilisatie technologieën in de cabine zal de sleutel zijn tot het lanceren van grootschalige operaties in de gedecimeerde luchtvaartindustrie en om het vertrouwen van het publiek in vliegtuigreizen te herstellen.

Advertentie (4)