Chinese automaker NIO en Mobileye uit Israël starten proeven met zelfrijdende auto’s

NIO ES 38. Foto NIO

De elektrische voertuigen van de Chinese autofabrikant NIO, een grote rivaal van Tesla, zijn in Israël aangekomen als onderdeel van een geavanceerd ontwikkelingsproject met Mobileye dat afgelopen november al werd aangekondigd.

Volgens de overeenkomst zal NIO op grote schaal het zelfrijdende systeem produceren dat door Mobileye is ontworpen. De bedoeling is om de auto’s op de markt te brengen voor consumenten en als robottaxi’s voor de Mobileye taxi dienst, die van start moet gaan in 2020.

Mobileye zal verder ook voor NIO een systeem ontwikkelen waarmee elektrische auto’s zonder bestuurder in staat zijn om via de kortste route naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt te rijden, op het moment dat batterij bijna leeg is. Ook het oplaadproces kan worden geïmplementeerd zonder menselijke tussenkomst.

NIO heeft zijn ES38-model alleen voor onderzoeksdoeleinden naar Israël gestuurd. De auto kwam pas in maart op de markt in China en heeft twee cross-over motoren met meer dan 500 pk en een batterij van 100 kilowatt per uur. De auto heeft een actieradius van 580 kilometer (volgens de NEDC-norm). De prijs van de auto in China begint bij ongeveer 60.000 euro.

NIO is een van de toonaangevende fabrikanten van elektrische auto’s in China. Tussen januari 2019 en mei 2020 verkocht het bedrijf 39.000 auto’s. Dit jaar werden er al 6.990 auto’s auto’s verkocht, een stijging van 38% in 2020 ondanks de coronavirus crisis.

Het blijft onduidelijk wanneer NIO auto’s gaat exporteren naar Israël. Het bedrijf is in gesprek met Israëlische importeurs, maar er zijn geen afspraken gemaakt en vooralsnog heeft NIO nog geen Israëlische dealer gestrikt of een concreet marketingplan ontwikkeld.

Vorige week vertoonde Mobileye een videoclip van een proefrit met een zelfrijdende auto. Tijdens de proef legde het voertuig tientallen kilometers af door de drukke straten van centraal Jeruzalem in complexe verkeersomstandigheden.