Deze zomer opnieuw vier nieuwe F-35 toestellen naar Israël inclusief een experimenteel toestel

Twee F-35 straaljagers van de Israëlische luchtmacht. Foto IDF woordvoerder.

Terwijl de grenzen van Israël nog zijn gesloten en er amper vliegtuigen landen, zullen begin augustus vier F-35i Adir stealth-straaljagers in Israël landen, waaronder een experimentele F-35i die de Israëlische luchtmacht zal gebruiken als testtoestel voor de door de Israëlische luchtmacht geplande wijzigingen aan de F-35.

In november zullen er nog eens drie F-35i’s in Israël landen, wat het totaal F-35’s van de Israëlische luchtmacht op 27 zal brengen, van de 50 die de komende jaren zullen landen om tegen 2024 twee volledige squadrons te hebben, het 140e “Golden Eagle” Squadron en het 116e ” Lions of the South ”Squadron, beide gevestigd op de vliegbasis Nevatim.

De Israëlische luchtmacht is de enige ter wereld die een experimentele F-35 krijgt die zal worden gebruikt voor het testen en certificeren van unieke Israëlische technologie in de F-35’s.

Het experimentele vliegtuig zal eerst op de luchtmachtbasis Nevatim worden gestationeerd en later op de basis Tel Nof in centraal Israël.

Na de Verenigde Staten is Israël een van de weinige landen die de geavanceerde straaljager mag wijzigen en het enige land in het Midden Oosten die het toestel gebruikt.

De IAF was ook de eerste luchtmacht die het vliegtuig in een gevechts rol gebruikt voor operationele missies op verschillende fronten in het Midden-Oosten sinds 2018. Zo zou de IAF het vliegtuig meerdere keren hebben gebruikt, tijdens missies tegen Iraanse en Hezbollah-doelen in Syrië.

‘De IAF weet hoe ze de vliegtuigen moet gebruiken in tegenstelling tot welke andere luchtmacht dan ook’, zei een wel ingevoerde bron tegen de Jerusalem Post.

De stealth straaljagers zijn gebouwd door Lockheed Martin en hebben een extreem lage radar signatuur, waardoor het toestel onopgemerkt diep in vijandelijk gebied kan opereren en geavanceerde raketverdedigingssystemen kan ontwijken. De straaljager kan zo snel vliegen als Mach 1.6, zo hoog als 50.000 voet, heeft een bereik van bijna 2.000 km en kan 3,5 uur in de lucht blijven voordat hij moet tanken.