Israël hielp de VAE in het geheim bij opbouw militaire macht

Dominator drone. Foto Aeronautics

Hoge salarissen, speciale vluchten met privévliegtuigen en een eis voor strikte vertrouwelijkheid die Israëliërs dwong om vanuit zee naar huis te bellen zodat niemand hen in het Hebreeuws met hun families kon horen praten. Dat was het leven van de Israëliërs die de afgelopen tien jaar een belangrijke rol hebben gespeeld bij het bouwen van de veiligheidsinfrastructuur van de VAE.

Al in 2009 tekende de Israëlische UAV-fabrikant Aeronautics Ltd voor het eerst een deal om Dominator-drones aan Abu Dhabi te verkopen, schrijft Calcalist.

Het was slechts het voorgerecht: in samenwerking met het Italiaanse bedrijf Piaggio Aerospace bood het Israëlische bedrijf aan het Arabische land een gigantische UAV te verkopen op basis van een in Italië gemaakt bemand vliegtuig, in een project ter waarde van 500 miljoen dollar, genaamd Sea Wolf. De geplande deal had zelfs investeringen getrokken van risicokapitaalfondsen zoals Viola Ventures en KCPS.

Luchtvaartmedewerkers gaven clandestiene trainingssessies met de drone-operators in Abu Dhabi, vlogen onder buitenlandse paspoorten en stelden zichzelf voor aan de soldaten die ze hadden geïnstrueerd met behulp van buitenlandse niet Israëlisch klinkende namen.

De officieren kenden de waarheid, maar het was de Israëliërs verboden om de militaire bases waarin ze werkten of de hotels waarin ze waren ondergebracht te verlaten.

Ondanks de weelderige omgeving was het voor hen geen gemakkelijk of aantrekkelijk leven. De jonge werknemers, meestal eind twintig en begin dertig, sommigen van hen getrouwd en met een gezin, hadden moeite het contact met thuis te onderhouden.

Het was hun verboden om in het Hebreeuws met hun families te praten uit vrees zichzelf te ontmaskeren. Om het verbod te omzeilen, gingen ze de zee op met telefoons in plastic gewikkeld, voeren eind weg van de kust en belden vervolgens naar Israël om met hun vrouwen en kinderen te kunnen praten.

Ondanks de ongemakken had Aeronautics geen enkele moeite om teamleden voor het project te werven doordat ze royale salarissen aanboden.

Het probleem was dat, in strijd met de beloften van de eigenaar van Aeronautics, het ministerie van Defensie de Israëlische betrokkenheid bij de ontwikkeling en levering van de gigantische drone aan de Golfstaat niet goedkeurde. Een vliegtuig dat uit Italië aankwam om te worden omgebouwd voor onbemande vluchten, bleef jarenlang geparkeerd staan op een Israëlische landingsbaan.

Nadat de eigenaar, Avi Leumi, uit het bedrijf was gezet, was zijn opvolger verrast om een contract van Leumi met Abu Dhabi te vinden waarin het bedrijf de VAE 18 miljoen dollar verschuldigd was als voorschot op het project, een schuld die het bedrijf vele jaren vergezeld heeft tot werd afbetaald. De Italianen sloten de deal met andere partners af, maar het werd geen succes.

Orbiter drone. Foto Aeronautics

De ongelukkige gang van zaken belette Aeronautics niet om nog een hap van de VAE-appel te nemen. Na het vertrek van Leumi handhaafde het zijn banden in de Golf sloot het bedrijf aan een andere overeenkomst voor de verkoop van Orbiter-drones aan Abu Dhabi. Deze, ter waarde van 20 miljoen dollar, ging wel door.

Een ander Israëlisch bedrijf dat mooie winsten heeft gemaakt door zaken te doen met Dubai is Logic Industries Ltd., gerund door Amos Malka, een dochteronderneming van Mati Kochavi’s AGT. Het cyberbeveiligingsbedrijf verzamelde contracten ter waarde van 8 miljard dollar door de verkoop van observatie-inlichtingenvliegtuigen, een kustbeschermings-systeem en een landgrensverdedigingsnetwerk.

Het bedrijf bouwde ook een nationaal commando- en controlenetwerk. Aangenomen wordt dat het netwerk van CCTV-camera’s dat de politie van Dubai hielp bij de jacht op de mensen achter de moord op Hamas-chef Mahmoud Al-Mabhouh – naar verluidt Israëlische Mossad-agenten – in 2010 werd gebouwd door dit Israëlische bedrijf.

Logic rekruteerde verschillende bedrijven die werden geleid door voormalige managers van IAI, Elbit en Rafael, en werd bijgestaan ​​door Bird – een klein defensiebedrijf in Herzeliya en een Nederlandse partner om het project uit te voeren.

Israëlische knowhow, gecombineerd met in Europa gekochte onderdelen, vormden de grootste defensie-ondernemingen in de Perzische Golf. Er stroomde veel geld naar de projecten en zelfs relatief jonge managers haalden een salaris van $ 200.000 per jaar binnen.

Privé vliegtuig op Ben Gurion Airport. Screenshot YouTube

Aan het begin van elke week vlogen 50 Israëliërs naar een derde land in de regio en van daaruit, zonder hun paspoort te laten stempelen, aan boord van privé-jets om hen naar Dubai te brengen. Ze zouden in het weekend dezelfde route terug afleggen. “Het motto van het bedrijf was destijds ‘geld is geen probleem’”, aldus een voormalig Logic-medewerker. De projecten werden eind 2015 opgeleverd.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!