NGO komt met plan voor 20.000 banen voor Arabische technici in Israel

Arabische studenten. Foto: Tsofen.

Non-profitorganisatie Tsofen heeft samen met lokale Arabische autoriteiten en het adviesbureau Deloitte een plan opgesteld om in de komende vijf jaar 20.000 Arabische technici een baan in de Israëlische hightech industrie te bezorgen. Het plan dat 237 miljoen dollar kost, word de komende weken aan de Israëlische regering gepresenteerd.

Volgens Tsofen is dit een ‘nationale missie’ die tot doel heeft de technologie-industrie in Israël een boost te geven, gezamenlijke Joods-Arabische werkplekken te creëren en groeigebieden rond Arabische steden te ontwikkelen.

Het idee is dat de overheid het geld ophoest en de lokale autoriteiten – samen met de betrokken ministeries, scholen en universiteiten – om de industrie tot bloei te brengen.

Er wordt gehoopt dat de regering het plan gaat financieren omdat de investering het BBP van Israël met ongeveer 5 miljard shekel (circa 1,2 miljard euro) zal verhogen en de Arabische burgers laat meeprofiteren van de groei van de hightech industrie in Israël.

Het doel van het programma is om het aantal Arabische technici in de hightech industrie te verhogen van 8.000 nu tot 20.000, en het gemiddelde salaris per huishouden in de Arabische sector in vijf jaar te verhogen van 10.912 Shekel (€2.711) naar 17.000 Shekel (€4.224).

De hoofdpijlers waarop het programma is gebaseerd om in nauwe samenwerking met de Arabische regionale autoriteiten menselijk kapitaal maximaal te ontwikkelen dat is aangepast aan de behoeften van de tech-industrie. Zodoende wordt het aanbod van hooggekwalificeerde werknemers in deze sector groter en zal het de integratie van de Arabische bevolking in de ‘tech-scene’ stimuleren. Ook zal ondernemerschap worden gestimuleerd door een ecosysteem te creëren dat netwerken en evenementen, infrastructuur en creativiteit bevordert.

De CEO van Tsofen, Sami Saad, zegt: “Volgens Deloitte weet 59 procent van de Arabische middelbare scholieren die wiskunde op het hoogste niveau op school hebben gestudeerd niet wat hightech is en wat een baan in de tech-industrie inhoudt.”

“Arabische middelbare scholieren moeten zich ook concentreren op het studeren van Engels, hun Hebreeuws perfectioneren en leren hoe ze in een team moeten werken, hoe ze door sociale netwerken moeten navigeren en hoe ze hun idee op een beknopte manier aan investeerders kunnen presenteren,” aldus Saadi.

Hij voegde daaraan toe dat: “Arabische studenten weten wat het is om arts of docent te zijn, maar het technische ecosysteem niet begrijpen: hoe veel tijd het bijvoorbeeld kost een technisch product te ontwikkelen, noch wat hun rol in een team zou moeten zijn en hoe de hiërarchie van een organisatie werkt.”

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!