Israëliër overkomt dyslexie en bouwt software om leerproblemen te identificeren

GiantLeap gebruikt gamified activiteiten om het leervermogen van kinderen te beoordelen

Ori Hofnung leerde pas lezen toen hij 12 jaar oud was. Ondanks dat zijn ouders opvoeders waren – zijn vader was hoogleraar politieke wetenschappen aan de Hebreeuwse Universiteit, zijn moeder een leraar – konden zij en de professionals die ze raadpleegden het probleem niet achterhalen totdat hij uiteindelijk de diagnose dyslexie kreeg, schrijft ISRAEL21C.

“Ik zag de frustratie van mijn ouders”, zegt Hofnung. “Ik zag hoe ze verdwaald waren in de wereld van de ontwikkeling van kinderen. Ik zei toen tegen mezelf dat ik dit probleem ooit zal aanpakken. “

Maar het eiste een psychologische tol. “Het was een enorme klap voor mijn gevoel van eigenwaarde en het deed mijn ouders geloven dat ik nooit succesvol zou zijn”, zegt hij.

Hofnung leerde uiteindelijk lezen toen zijn bar mitswa-leraar een methode bedacht waarbij alles wat hij moest lezen (of schrijven) wordt opgenomen en afgespeeld als audio. Hij was op die manier in staat om zijn Torah-portie te doorlopen en behaalde ook een masterdiploma in juridische studies aan de Bar-Ilan University.

Hofnung bewees daarna dat de gedachten van zijn ouders niet klopte. Nu 33, is hij CEO van GiantLeap , een Israëlische startup die precies dat hulpmiddel nu heeft ontwikkelt dat hem had kunnen helpen.

GiantLeap is een beoordelingsapplicatie en draait op een iPad. Er zijn twee componenten aan het product, gekoppeld door een gedeelde database.

De eerste is een reeks videogames voor kinderen vanaf vier jaar. “Het biedt een 360-gradenoverzicht van de behoeften en mogelijkheden van het kind”, legt Hofnung uit.

De tweede is een vragenlijst voor ouders, die kan worden ingevuld op de iPad, en waarmee een volledige beoordeling gegeven wordt van wat er met het kind aan de hand is in de echte wereld, thuis en op school.

De software maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om die input te vertalen naar een gemakkelijk te lezen samenvatting van de ontwikkelingsstatus van het kind. Het geeft vervolgens persoonlijke aanbevelingen voor activiteiten om het kind te helpen verbeteren en slagen.

“We begrijpen fonologisch bewustzijn, hoe we woorden in klanken kunnen breken”, zegt Hofnung. “Als we zien dat een kind het moeilijk heeft, geven we de ouders oefeningen om verschillende woorden te manipuleren.” De activiteiten vinden met, maar ook zonder de iPad plaats.

Hofnung liet ISRAEL21C een activiteit zien over ‘flexibel denken’ waarbij de ouder wordt aangespoord om het kind te vragen een reeks eenvoudige problemen uit de praktijk op te lossen voor het slapengaan.

De app geeft ouders een score voor hoeveel ze ‘investeren’ – dat wil zeggen, het oefenen van de dagelijkse oefeningen – in de ontwikkeling van hun kind.

Omdat GiantLeap bedoeld is om thuis te worden gebruikt, kan de beoordeling om de paar maanden opnieuw worden uitgevoerd, met up-to-date gegevens en nieuwe gepersonaliseerde activiteiten.

“De hersenen van kinderen ontwikkelen zich op deze leeftijd erg snel. Na een paar maanden is een eerder uitgevoerde evaluatie niet meer relevant ”, benadrukt Hofnung.

Plezier en spellen

Voor het kind komt de leerevaluatie over als plezier en spelletjes, ontwikkeld door het team van pedagogische experts van GiantLeap: de Hebreeuwse Universiteit en de door Stanford opgeleide neuropsycholoog Sarit Ashkenazi; Dr. Hart Cohen, universitair hoofddocent neurologie aan de UCLA; Onderwijspsycholoog Lilla Dale McManis uit Austin, Texas; en Hebreeuws University PhD in medische neurobiologie Ran Geva.

Een wiskundetest voor jonge kinderen die Hofnung ons liet zien, laat het kind bijvoorbeeld op het scherm tikken om aan te geven of er meer gele of blauwe ballonnen in de virtuele lucht zijn – een cognitieve test die is gamified.

Een gamified cognitieve test op GiantLeap.

Andere spellen kijken naar sociaal-emotionele neigingen, motoriek en taalvaardigheid.

De resulterende gegevens worden gevisualiseerd in een “spinnengrafiek”, waar gegevens als een web vanuit een centraal punt uitstraalt.

“Het laat het kind als geheel zien – zowel kansen als moeilijkheden”, benadrukt Hofnung. Een van de doelen van GiantLeap is om duidelijk te maken dat “een kind niet alleen de som is van zijn of haar zwakheden”.

Toch is GiantLeap geen gecertificeerd diagnostisch hulpmiddel. Als een ouder een professionele beoordeling nodig heeft om speciale diensten van het schoolsysteem te krijgen, is een afspraak met een specialist nodig.

GiantLeap heeft de steun van één grote medische instelling – het Texas Medical Center in Houston. GiantLeap sloot zich in 2019 aan bij TMC’s acceleratorcohort (“het jongste bedrijf dat ooit is geaccepteerd, en met slechts een ruw prototype”, benadrukt Hofnung), waardoor GiantLeap zijn product kon ontwikkelen en testen met ouders en kinderen bij TMC’s Innovation Institute.

Totdat GiantLeap partnerschappen aangaat met zorgverleners, is het product beschikbaar als gratis download vanaf de website van het bedrijf. De gratis versie bevat de beoordelingscomponenten, de spider-grafiek en, voor vroege gebruikers, een deel van de post-evaluatie-inhoud.

“Het product is nog niet compleet”, benadrukt Hognung. Als het – hopelijk tegen het einde van 2021 – klaar is, zal een betaald model gebaseerd zijn op een jaarabonnement tussen 120 en 150 dollar.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!