Israël in lockdown: ‘Kom maar op met je vegetarische hamburger’

Foto met dank aan The Good Food Institute Israel via ISRAEL21C

Het Good Food Institute Israel (GFI) meldt een aanzienlijke stijging in de aankoop van “alternatieve proteïne” – dat wil zeggen plantaardig in plaats van dierlijk – in 2020. StoreNext verzamelt gegevens van alle fysieke en online winkelketens in Israël en laat zien dat, hoewel dierlijke producten en alternatieve eiwitproducten een piek vertoonden in het jaar van de pandemie, de toename van de alternatieve eiwitmarkt 13 keer zo groot was.

“Ik schat dat Israël in 2020 een van de snelst groeiende alternatieve eiwitmarkten is”, zegt Nir Goldstein, directeur van GFI Israël, tegen ISRAEL21c. Hij voegt hier aan toe: “Die ongefundeerde schatting zal pas rond maart worden bevestigd wanneer andere landen de wereldwijde leiding van GFI Israël volgen bij het publiceren van de gegevens van vorig jaar”

Enkele details:

• De consumptie van sojadranken steeg met ongeveer 23 procent ten opzichte van 2019. De aankoop van niet-sojadranken op plantaardige basis (rijst, haver, amandelen) groeide met 55%.

• Aankopen van alle zuivelvervangers, inclusief kaas en yoghurt, stegen met 40%.

• De alternatieve vleesmarkt groeide met ongeveer 24% van 2019 tot 2020, grotendeels gebaseerd op de verkoop van plantaardig gemalen “vlees” en hamburgers, gevolgd door groenteschnitzel en worst, vooral in het laatste kwartaal van 2020.

“Alternatieve melk vertegenwoordigt momenteel 13% van de Israëlische melkmarkt dat is precies hetzelfde marktaandeel dat melkvervangers op de Amerikaanse markt innemen”, zegt GFI Israël Business Engagement Manager Aviv Oren. Hij verwacht dat deze groei zal doorzetten met de intrede van nieuwe technologieën en grote spelers op die markt. Oren merkt ook op dat er nog steeds een gebrek is aan vis- en eiervervangers. “Maar er zijn ook enkele interessante ontwikkelingen in die richting.”

“De verandering in de Israëlische samenleving is duidelijk”, zegt Omri Paz, CEO en oprichter van de Vegan Friendly non-profitorganisatie die zich toelegt op het promoten van plantaardige diëten.

“In het laatste kwartaal van 2020 was er een daling van 10% in de consumptie van dierlijk vlees en vis.”

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)