Volgens Israëlische onderzoekers kunnen lama-nanobodies COVID neutraliseren

Een Lama. Foto YouTube.

Israëlische en Amerikaanse onderzoekers hebben een nanobody-cocktail ontdekt die het coronavirus, waaronder de Delta-variant, zou kunnen neutraliseren.

Nanobodies zijn antilichamen afkomstig van lama’s – of andere leden van de kameelfamilie.

De ontdekking van de cocktail en hun effectiviteit bij de bestrijding van het coronavirus werd gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Nature Communications.

“Als we via de cocktail een innovatief medicijn kunnen produceren, zal het een levensreddende behandeling zijn”, aldus Dr. Dina Schneidman-Duhovy van de Hebreeuwse University School of Engineering and Computer Science.

“Bovendien kan iedereen die wordt blootgesteld aan een geverifieerde patiënt deze behandeling ook gebruiken als een profylactische (preventieve) behandeling.”

De structurele analyse van de nanobodies die door de onderzoekers is uitgevoerd, biedt opties voor de ontwikkeling van vaccins of toekomstige behandelingen die zouden kunnen werken tegen een breed scala aan coronavirussen en zelfs zouden kunnen helpen bij het uitroeien van coronavirusachtige ziekten, aldus de onderzoekers.

Concreet ontdekten ze dat de nanobody-cocktail het virus neutraliseert en voorkomt dat het cellen te infecteert waarmee het begin van de ziekte wordt voorkomen.

Dit is niet de eerste studie van het onderzoeksteam. In december 2019, nog voor het begin de coronapandemie, rapporteerden de onderzoekers in het peer-reviewed tijdschrift Science over de ontwikkeling van technologie voor de identificatie van nanobodies. Nadat covid opdook, begrepen ze dat de technologie effectief zou kunnen zijn en gebruikten deze om te bepalen welke nanobodies kunnen worden gebruikt om virusinfecties te voorkomen.

Voor dit experiment gebruikten de onderzoekers lama’s op een boerderij in Massachusetts. Ze hebben een bepaalde zwarte lama, Wally genaamd, gevaccineerd met een stukje van het coronavirus-spike-eiwit. Twee maanden later produceerde de lama nanobodies tegen het virus.

Lama’s, legde Tomer Cohen, een student in het laboratorium van Schneidman-Duhovy uit, werden gebruikt omdat ze niet alleen antilichamen produceren die vergelijkbaar zijn met menselijke antilichamen, maar ook deze nanobodies produceren die minder dan de helft van het molecuulgewicht hebben en gebieden kunnen bereiken die ontoegankelijk zijn voor grotere antistoffen.

De nanobodies kunnen worden toegediend door inhalatie, waardoor ze goedkoper en gemakkelijker te gebruiken zijn voor behandeling. De moeilijkste taak is niet het produceren van de nanobodies, maar het bepalen welke het beste is voor de bestrijding van corona.